Agent25 Sverige AB

Vinstvarnande Stråberg klättrade högst i mediaranking

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 08:29 CEST

Septembers publicitet kring börsbolagen och dess chefer präglas av rymningar, blodproppshämmare, strategiuttalanden och vinstvarningar. Electroluxchefen Hans Stråberg gjorde ett rejält kliv upp i rampljuset under september, bland annat tack vare den vinstvarning som presenterades i slutet av månaden.

Volvo befäster förstaplatsen på bolagslistan. Försprånget till andraplacerade Nokia är 357 artiklar, och kommer sig bland annat av omfattande rapportering kring rymningen från Mariefredsanstalten. I 203 artiklar nämns att en av rymmarnas flyktbil var en Volvo 740.

AstraZeneca klättrar rejält på listan, från elfte till fjärde plats. Upphämtningen kommer sig bland annat av intensiv rapportering kring det amerikanska läkemedelsverket FDA:s besked om att bolagets blodproppshämmare Exanta är otillräcklig på flera punkter.

Ericssons Carl-Henric Svanberg toppar VD-listan, bland annat sedan han gjort flera uttalanden under en strategi- och teknikkonferens i New Delhi 20 september.

VD-listan präglas annars av stora klättringar av Hans Stråberg, vars Electrolux vinstvarnade vid en telefonkonferens 23 september, och Laurent Leksell, som meddelade att han kommer att lämna över sitt jobb till Tomas Puusepp 1 maj nästa år.

Fem i topp augusti

Börs-VD (A-listan)
1 (7) Carl-Henric Svanberg (Ericsson):113
2 (45) Hans Stråberg (Electrolux): 103
3 (37) Laurent Leksell (Elekta/avgående): 75
4 (4) Leif Johansson (Volvo): 67
5 (37) Sven Hindrikes (Swedish Match): 62

Bolag (A-listan)
1 (1) Volvo: 2 241
2 (3) Nokia: 1 884
3 (4) TV4: 1 661
4 (11) AstraZeneca: 1 438
5 (2) Ericsson: 1 422
Förra månadens placering inom parantes. Siffran anger antal artiklar i september månad.

Se hela listan på http://www.agent25.se/prbors/sep/

Fakta om PR-börsen
PR-börsen är en lista som sammanställs av omvärldsbevakningsföretaget Agent25. PR-börsen mäter hur mycket det skrivs om A-listans bolag och VD:ar varje månad i 500 olika svenska yhetskällor på nätet. Varje dag publiceras drygt 7 000 artiklar i dessa källor och är efter publicering direkt sökbara via Agent25.

För mer information:
Robert Tinterov, VD Agent25: 070-249 77 90