Empires Varumärken (C3, Salter, HoMedics, Cuisinart, BaByliss, BaByliss for Men, HMDX och The House of Marley).

Vinstvarning från Empire AB

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2009 09:03 CEST

(Aktietorget: EMP B)
Ytterligare nedskrivning av varulagret, nedläggning av verksamheten i Spanien, rensning av produktsortimentet och avvecklingskostnader för krympning av organisationen och ändring av verkställande ledning motiverar enligt styrelsen reserveringar i halvårsresultatet på 13.4 MSEK. Effekten på kassaflödet beräknas dock stanna vid minus 0,85 MSEK.
- Även om vi tar den stora smällen genom ovannämnda reservering, krävs mycket arbete för att reda ut situationen och få goda villkor för den fortsatta verksamheten, säger den nye VD:n Per Björkman och tillägger att första halvårets försäljning i Sverige gått ned med 12,8% jämfört med år 2008, medan övriga nordiska marknader går bättre än förra året.

Empires viktigaste varumärken är SodaStream, BaByliss, C 3 och Caffitaly. Marknadsföring och försäljning koncentreras till Norden.

För mer info
Per Björkman, verkställande direktör, per.bjorkman@empire.se mobil: 0765-47 05 11
Ian Wachtmeister, ordförande, ian@auderis.se mobil +46 702 411 002

Empire är ett försäljnings- och distributionsföretag inom hem- och hushållsprodukter. Vi finns idag i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum