Svenska Moderådet AB

VINTAGEMODE HÖGAKTUELLT PÅ ÅRETS ANTIKMÄSSA

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 16:45 CEST

Årets upplaga av den populära Antikmässan som öppnade idag har stort fokus på mode. I en särskild utställning med Svenska Moderådet visas oväntade paralleller mellan mode och inredning genom 1900-talets historia.

Svenska Moderådets utställning "Vintage - inredning och mode" har inspirerats av fyra fiktiva personer från filmvärlden och litteraturen och som gjort stora avtryck på sin publik. Här möts Anna Karenina, Sally Bowles, Miss Moneypenny och Gordon Gekko från helt skilda tidsepoker och platser.

I utställningen blandas antika föremål, vintagekläder med nyproducerade saker med allt från turnyrer á la 1880-tal som möter mobiltelefoner från 1980. Här finns en mix av möbler, kläder, smycken, glasögon och skor med armaturer och udda föremål. Det som förenar är den mörkare färgskalan på många av de utställda objekten.

- Utställningen i sin dramatiserad form visar på många intressanta paralleller i formgivningen som går igen i båda kläder och möbler, säger Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet.

Utställningens teman:

St Petersburg plus Moskva 1885. Baserad på den litterära gestalten Anna Karenina, bok skriven av Leo Tolstoj. Svarta möbler är dominerande.

Berlin 1931. I fokus står Sally Bowles i filmen Cabaret (1972), som baseras på musikalen och som i sin tur bygger på boken Farväl Berlin (nyutgåva i år med ny översättning.) I utställningen finns en unik originalklänning med guldpaljetter.

London 1964. Miss Moneypenny i Bondfilmen Goldfinger (1964). Här visas bland annat en resegarderob som tillhört Peter Sellers och Britt Ekland. Och givetvis "Bond-prylar" som t.ex. en leksaksbil med katapultstol i originalkartong.

New York 1987. Förgrundsgestalten är Gordon Gekko i filmen Wall Street av Oliver Stone (1987). Bland plaggen finns en orange dräkt från YSL och bland övriga föremål en riktig tungviktare, en mobiltelefon från 80-talet.

Svenska Moderådet arbetar med analys inom mode och inredning och är ett samarbetsforum för den svenska mode- och textilindustrin. Som branschforum driver Moderådet olika moderelaterade projekt, bland annat koordinering av Stockholm Fashion Week. Moderådet stöttar också unga formgivare genom stipendiat och driver Rookies & Players, en modescen med syfte att hjälpa mindre modeföretag i deras etablering på marknaden.

För mer information:

Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet, lotta.ahlvar@moderadet.se, +46 (0)709 70 95 86
Helena Mellström, Marknadschef Svenska Moderådet, helena.mellstrom@moderadet.se, +46 (0)8 411 77 54 / +46 (0)702 62 26 27

Den publika antikmässan med konst, inredning och design pågår 2-5 april på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Öppettider:

Torsdag 2/4: kl 12-20