Copperhill Mountain Lodge

Vinterns nyheter på Copperhill Mountain Lodge i Åre

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 07:00 CEST

Förra vintern blev en rekordsäsong för designhotellet Copperhill Mountain Lodge i Åre, både i omsättning och gästnöjdhet. Nu introduceras den kommande säsongens nyheter. Digital detox, flera gästspel i hotellets restaurang och en satsning på familjer med ungdomar är några av dem.

• Digital detox. Hotellet erbjuder sina gäster att lämna ifrån sig sin smartphone, surfplatta och/eller laptop under hela eller delar av sin vistelse. Ägodelarna låses in i kassaskåp och om avgiftningen blir svår tillhandahåller hotellet underhållning av klassiskt snitt, såsom sällskapsspel och böcker. Bakom initiativet ligger tron på att upplevelsen av både hotellet, omgivningarna och ressällskapet blir starkare om gästen bryter sina vardagsvanor.
  • Mötesplats och aktiviteter för ungdomar. Inför vinterns skollovsveckor skapar man en ny lounge, med inriktning på ungdomar omkring 13–18 år. Detta kommer att fungera som en mötesplats med bland annat biljardbord och bordtennis, samt ett aktivitetsprogram som kretsar kring skidåkning, spa, film och umgänge. I kombination med hotellets läge med skidbackar direkt utanför dörren, samt praktiska familjesviter med eget rum för barnen, hoppas hotellet på detta vis bli förstahandsvalet även när ungdomarna får bestämma.
  • Fler gästspel i restaurang Niesti. Succékvällarna med Stockholmskrögaren Johan Jureskog blev upptakten till årets satsning på flera olika gästkockar under vinterns högsäsong. Jureskog, som driver Restaurang AG till vardags, återvänder. Klart är också att Yasuragi Hasseluddens kockar, experter på det japanska köket, gästspelar under vintern.
  • Fireside Lounge & Bar blir vinbar och bistro. Femton viner på glas, en bredare bistromeny och en skön avslappnad atmosfär. Hotellets hjärta Fireside Lounge & Bar spetsar sitt koncept, något som både ger hotellets gäster större valfrihet och välkomnar gäster utifrån. Dessutom bakverk från hotellets eget ekologiska bageri samt livemusik under högsäsong.
  • Annorlunda boendepaketTre-generationerspaket under lovveckor och Julshopping i Åre är bara några av årets nya paket. Liksom tidigare år erbjuder man även Vigselhelger där både vigselförrättare, fotograf, logi och middag ingår, flera olika Spapaket, Familjepaket med aktivitetsklubb och en Yogaweekend. Aktuella datum och detaljer finns på www.copperhill.se/paket
  • Förbättrade transporter. Åreområdet präglas av stora satsningar inför VM 2019, något som märks redan i vinter. Hotellets gäster kommer att kunna dra fördel av utökad transfer mellan Åre och Trondheims internationella flygplats i Værnes, smidigare transfer mellan Åre-Östersund flygplats och hotellet, samt en förbättrad genväg i skidområdet mellan Björnen och centrala Åre.
Dessutom erbjuder hotellet liksom tidigare:
  • 112 rum och sviter med totalt 420 bäddar. Allt från dubbelrum till 110 kvadratmeter stora sviter för åtta personer. Priset för ett dubbelrum varierar mellan 1500–3500 kronor.
  • Prisbelönt spa med samiskt inspirerade behandlingsrum, heta källor ute och inne, pool, bastu, relaxavdelning med panoramautsikt mot Åreskutan, gym samt en avskild privat spaavdelning. Vinnare av ”Bästa spamiljö” i European Hotel Design Awards 2009.
  • Restaurang Niesti har öppet kvällstid och erbjuder à la carte och säsongens meny med lokala råvaror. Under namnet Vaajese serveras dessutom en avsmakningsmeny i Restaurang Niesti.
  • Aktivitetsklubb för barn och ungdomar under skollovsveckorna.
  • Privat ski lodge THE VILLA erbjuder exklusivt boende för upp till 16 personer.
  • Konferenslokaler för upp till 500 personer och stora eventytor både inomhus och utomhus.
  • Arkitektur i modern lodge-stil av amerikanen Peter Bohlin, mottagare av yrkets förnämsta pris ”The 2010 AIA Gold Medal” och känd för Bill Gates privata hem samt Apples prestigebutiker världen över.
  • Samtida konst av framstående europeiska konstnärer, bland annat Jaume Plensa, Axel Hütte och Charlotte Gyllenhammar.
Copperhill Mountain Lodge är ett åretruntöppet designhotell på toppen av Förberget i Åre-Björnen. Här har hotellets gäster vidsträckta vyer över fjällvärlden, samt skidåkning och vandring direkt utanför dörren.

Under ett och samma tak finns 112 hotellrum och sviter med totalt 420 bäddar, sex konferensrum för upp till 500 personer, ett spa som vunnit pris som Europas bästa, restaurang, bar, barnpassning, skiduthyrning, gym, aktiviteter och egen helikopterplatta. Hotellet har en arkitektur i modern mountainlodge-stil skapad av den amerikanska arkitekten Peter Bohlin – mottagare av USA:s förnämsta arkitektpris (The AIA Gold Medal 2010) och känd för Microsoftgrundaren Bill Gates privata hus och Apples prestigebutiker världen över – samt en ansedd samling samtida, europeisk konst.

Copperhill Mountain Lodge öppnade i december 2008, är medlem i Design Hotels™ och drivs sedan augusti 2009 av Nordic Choice Hotels.