Nigabs pressrum

Vinvärldens yngsta superstar släpper sydafrikansk cabernet

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 14:20 CEST

År 2000 förändrades allt för familjen Ferreira som några år tidigare hade grundat en vingård högt uppe i bergen ovanför den berömda vinstaden Stellenbosch. Man anställde den unge vinmakaren Miles Mossop och gav honom fria händer att skapa det vin han ville. I dag är Tokara Winery en av Sydafrikas mest framgångsrika vingårdar och Miles Mossop är en superstar. Nu lanserar Nigab hans Tokara Cabernet Sauvignon 2010.

Miles Mossop var en coming man i vinvärlden när Anne-Marie och GT Ferreria fick upp ögonen för honom. Han hade visserligen aldrig haft någon fast anställning, men kursetta och universitetsexamen med högsta betyg i geologi, kemi och oenologi var övertygande nog. Den entusiastiske ynglingen erbjöds tjänsten och började omgående bygga upp och utveckla vineriet med målsättningen att det skulle få en produktion i världsklass. 2005 ansåg Miles Mossop att de första vinerna från Tokara var färdiga att möta världen. Det blev en dundersuccé med dubbla guld vid premiärlanseringen på den internationella vintävlingen Veritas. Efter den sensationella debuten har medaljregnet fortsatt över Tokara vid världens stora dryckestävlingar. Miles Mossop har blivit en internationell vinprofil i den yttersta eliten och när nu hans Tokara Cabernet Sauvignon 2010 lanseras möter den ett mycket stort intresse världen över.

Smakprofil
Tidigare odlades främst gröna druvor i Sydafrika men nu är den blå druvan med cabernet sauvignon i spetsen på frammarsch. Sydafrikanska viner från Stellenbosch på cabernet sauvignon kännetecknas av en elegant strävhet med inslag av tanniner, mörka bär och cederträ. Tokara 2010 är inget undantag även om strävheten har mildrats med en försiktig uppblandning av merlot och ett stänk petit verdot. Vinet har en blåröd mörk plommonfärg med en lätt doft av körsbär, svarta vinbär, eucalyptus och kokos. Smaken har inslag av kaffe, mörk choklad och en rik fruktighet, finalen är torr med en liten nyans av fänkål och mint.

Fakta om producenten
Tokara Winery grundades 1994 när affärsmannen GT Ferreira och han hustru Anne-Marie köpte en gård i Helshoogtepasset i bergen ovanför Stellenbosch. De sökte egentligen en plats att bosätta sig på, men fann ett optimalt läge för att odla vin. I dag har de byggt upp en verksamhet som förutom vinproduktion också omfattar tillverkning av olivolja och brandy. De har även etablerat en omfattande besöksverksamhet med prisbelönt arkitektur, konst- och konsthantverksutställning samt en högklassig restaurangverksamhet.

• Tokara är ett gastronomiskt besöksmål som lockar mängder med vinturister. Restaurangen drivs av en av Sydafrikas mest välkända kockar
  • Tokaras vingårdar ligger på 400 meters höjd över havet
  • Tokara Winery har ett unikt konstgalleri och på gårdsplanen möter världens största krukväxt, en magnifik ek i en jättekruka av betong

Tokara Cabernet Sauvignon 2010
Art nr 6493
Pris 99 kr
Lansering 2012-10-01

För mer info kontakta
Heléne Hjort
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.