VionLabs AB

VionLabs presenterar vinnarna av deras första Film & TV Hackathon!

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2013 12:39 CEST

Efter 48 timmars hackande valde juryn enhälligt skaparna bakom ”MoviLingo” – en produkt  som kombinerar studier med film.

”The Film & TV Hackfest” var dedikerad till alla kodare, utvecklare, designers, bildkonstnärer och innovatörer. Deltagare hade 48 timmar på sig att skapa nya och innovativa idéer kring hur teknologi kan användas för att förbättra filmindustrin. Laget som lyckades skapa den mest innovativa och smarta lösningen vann med MoviLingo.

Juryns motivering:

“MoviLingo integrerar två dagligt relevanta områden – språkinlärning och film/TV – i en och samma produkt. MoviLingo fångar dessutom ett befintligt beteende och utvecklar det på ett enkelt och roligt sätt till ett digitalt hjälpverktyg. Jurymedlemmarna ser en stor global potential med både idéen och tjänsten – inte bara för konsumenter, utan även i ”business to business”-sammanhang. Juryn ser att tjänstens affärsmodell behöver utvecklas, men grundidén att hjälpa människor lära sig ett språk genom att se på film/TV är suverän. Den kombinerar starka kommersiella värden med verkliga behov, vilket i sin tur skapar sociala värden för individen, samhället och företagen”, säger Anders Bjers, juryordförande.

Nedan är en lista på alla jurymedlemmar som deltog i eventet. Samtliga jurymedlemmar är experter inom sina respektive områden.

Stefan Lampinen - Warner Bros. Nordic
Yashar Moradbakhti - MTGx
Ronald Pompa - Spotify
Donnie Lygonis - KTH Innovation
Adiba Cremonini - Silicon Vikings
Patrick Danckwardt - Boxer
Anders Bjers – Solstråle Kommunikation
Johan Bolin/Gustav Norman - Tele2
Baard Eilertsen – VD Maingate Solutions
Markku Saarinen/Serina Björnbom–Artist & Eventbolaget/Actors Agency
Erik Lundström - Penny AR Glasses

Sverige är en av de mest nyskapande inom teknik för film och TV i Europa. Avsikten med denna “Hackfest” var att skapa motivation till att förstärka Sveriges position inom detta område. Nästa Film & TV Hackathon är planerad till våren 2014.

För mer information, kontakta Rudolf Castillo: rudolf@vionlabs.com

VionLabs is a Swedish Tech Start-up with offices in Stockholm, Hamburg and Barcelona. Since 2009 they have developed digital eco-systems for carriers, cable networks and internet providers – with focus on the user experience.