Scandinavian Outcomes AB

Virtuell apotekare i var mans hand

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 06:35 CET

På mobilmässan Mobile Future i Stockholm presenteras idag en ny tjänst från Medicinera.se - Fråga apotekaren i mobilen och på webben. Den virtuella apotekaren Fanny svarar på frågor om egenvård och kan hjälpa dig att välja rätt receptfri medicin vid olika vardagliga symtom.

Fanny är en robot med artificiell intelligens som genomgått utbildning inom egenvård. Fanny har fått sin utbildning genom att testpersoner ställt frågor om egenvård till roboten. Fanny har lärt sig skriven svenska och kan utifrån en uppdaterad databas ge svar på hur man kan egenvårda vardagliga symtom. Fanny finns nu tillgänglig dygnet runt på webben. Fannys databas uppdateras kontinuerligt för att utöka antalet frågor som besvaras.

Om Medicinera.se
Medicinera.se är en kvalitetssäkrad e-hälsotjänst på webben och i mobilen. Medicinera.se har utvecklats av apotekare och hjälper användarna i olika situationer:

• FRÅGA APOTEKAREN: ställ frågor om egenvård till den virtuella apotekaren Fanny.
  • VÄLJ RÄTT MEDICIN: få hjälp med att välja rätt receptfri medicin vid vardagliga besvär.
  • HITTA MEDICIN: hitta till närmaste apotek eller annat försäljningsställe av receptfria läkemedel.

Medicinera.se innehåller korta och lättlästa medicinska artiklar med information om alla tillstånd som kan behandlas med receptfria mediciner hos vuxna, barn, hund och katt. Informationen är opartisk, kvalitetssäkrad och hålls uppdaterad av legitimerade apotekare. Data till positioneringstjänsten kommer från Läkemedelsverkets databas över 1 300 godkända apotek och 6 000 anmälda försäljningsställen av receptfri medicin. Medicinera.se drivs av Scandinavian Outcomes AB och finansieras med samarbeten.

Om Scandinavian Outcomes AB
Scandinavian Outcomes AB arbetar med att förbättra läkemedelsanvändningen för både receptfria och receptbelagda mediciner. Arbetet utförs med medicinska projekt och digitala tjänster. För mer information, vänligen kontakta VD David Becedas, tel nr 0761-64 76 00.