Ehrenberg Kommunikation

Virtuell fotbollsplan ska hjälpa Grönland bli FIFA-medlem

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 09:00 CEST

Virtuell fotbollsplan ska hjälpa Grönland bli FIFA-medlem

Från och med nu kan fotbollsfans medverka till att anlägga den första gräsplanen norr om polcirkeln. Detta på facebooksidan ”A Pitch for Greenland”. Ju fler fans facebooksidan får, desto snabbare växer den virtuella fotbollsplanen. Syftet med sidan är att hjälpa Grönland bli officiell medlem i FIFA.

Genom att ladda upp riktigt gräs till den virtuella fotbollsplanen på facebooksidan ”A Pitch for Greenland” får Grönland sin första digitala fotbollsplan med riktigt gräs. Den som vill kan också ladda upp bilder för att påskynda växandet av gräset. Det önskade motivet på bilderna: rikligt, grönt gräs, lite gödsel eller vad som helst som får gräsmattan att frodas snabbare.

Bakgrunden till aktionen är att en FIFA-delegation besöker Grönland den 13–15 september. Tidigare hindrades nämligen världens största ö från att upptas i världsfotbollsförbundet av att den bland annat saknar en fullstor fotbollsplan med riktigt gräs. 2004 beslöt förbundet att också konstgräs duger som underlag för internationellt spel och sedan september 2009 spelas fotboll på konstgräs i grönländska Qaqortoq. Vid FIFA-besöket hoppas Grönland, förutom att bli medlemmar, också kunna få ett ekonomiskt stöd för sina planer på en inomhusarena i Nuuk som ska inhysa en fullstor fotbollsbana med konstgräs.

Det finns alltså hopp om att Grönland skall kunna bli officiell medlem i FIFA – och därmed ett deltagande i fotbollsvärldsmästerskapet 2014. Med lite tur hör även FIFA-delegationen ”A Pitch for Greenland” växa. Mer information och möjlighet att hjälpa Grönland få sin första fotbollsplan med riktigt gräs hittar man på sidan ”A Pitch for Greenland“ på facebook på http://www.facebook.com/a.pitch.for.greenland

Sedan 1971 är det Grønlands Boldspil Union (GBU) som är Grönlands nationella fotbollsförbund. De grundade också en egen liga. På grund av klimatförutsättningarna varar mästerskapet bara drygt två veckor. Under 2010 tog laget B-67 från Nuuk hem titeln. Utöver en egen liga har Grönland också ett landslag som kallas för ”Polarteddybjörnarna”. I internationella tävlingar spelar Grönland mest mot lag som inte heller är medlemmar i FIFA.

För ytterligare information se www.greenland.com eller kontakta Allan Olsen, telefon +29-553320, e-post aols@nanoq.gl (Språk: danska, svenska och engelska)

Högupplösta bilder finns för nedladdning på www.ehrenberg-kommunikation.com alt. kontakta Ulrika Levin på EHRENBERG Kommunikation, e-post u.levin@ehrenberg-kommunikation.com, telefon 040-661 15 02.