Kultur i Väst

Virtuos violinist i Django Reinhardts anda

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2010 08:00 CET

Han kan spela violinduett med sig själv, behärskar ett flertal instrument och rör sig obehindrat mellan romskt virtuoseri, klezmer, jazz och avantgarde.
När ryskfödde Oleg Ponomarev kommer till Sverige med sin fiol och två makalösa gitarrister bjuder han in till hot club, gypsy-jazz av bästa slag, i äkta Django Reinhardt-anda.
Musik i Väst-turnén startar på Planetafestivalen i Skövde torsdag 4 november och når därefter Sydkoster, Nossebro, Norberg, Stockholm, Halmstad, Mellerud, Hunnebostrand och Vänersborg.

– Jag träffade honom första gången på en romsk musikfestival i Prag för nästan tio år sedan, när han spelade med sitt band Loyko, och har velat ta hit honom sedan dess. Han är en oerhört skicklig musiker – och dessutom väldigt trevlig och ödmjuk, säger Torbjörn Eliasson, som är producent för Oleg Ponomarevs Musik i Väst-turné.

Den klassiskt skolade multiinstrumentalisten Oleg Ponomarev föddes i Khabarovsk i Ryssland 1964 och växte upp i en romsk musikersläkt. Sin första musikundervisning fick han av sin farfar. Efter avslutad musikhögskola i Moskva ägnade han sig med framgång åt jazz under en period och har tagit emot många priser på olika jazzfestivaler.

Under 1990-talet befann han sig i princip på konstant världsturné med sitt ryska gypsyband Loyko, ett av de främsta inom sin genre. Sedan han slog sig ned i Dublin är han en drivande part i bland annat Hot Club of Dublin, den romska världsmusikgruppen Koshka och folkjazzbandet Yurodny.

Den musikform som Oleg Ponomarev och gitarristerna Drazen Derek och Nigel Clark främst kommer att röra sig inom på Musik i Väst-turnén brukar kallas gypsy-jazz eller hot club. Genrens självklara portalgestalt är den belgisk-franske romske gitarristen Django Reinhardt (1910-1953), som trots en svår fingerskada blev en av jazzens mest virtuosa och stilbildande gitarrister.

Även Oleg Ponomarev är en osannolikt skicklig instrumentalist, som bland annat brukar genomföra ett svårbeskrivet nummer där han genom att trä stråken över fiolhalsen kan spela ett slags duett med sig själv, och framföra stycken som egentligen är skrivna för två violiner.

Oleg Ponomarev är även aktiv som arrangör och kompositör och har skrivit musik för film och teater. Dessutom leder han ett projekt om musikens roll i global konfliktlösning i samarbete med flera irländska och europeiska universitet.

Han låter gärna musikerstudenter ta del av hans kunskaper om romsk musik, balkantradition och klezmer. Det kan handla om allt från musikens ursprung och utveckling – hur musik kan förändras genom geografisk spridning och politisk påverkan – till grundläggande improvisationsteknik inom olika traditioner, stilar och skalsystem.

I turnén ingår därför också workshops, bland annat på Planetafestivalen och med World Wide Orchestra i Göteborg.

Oleg Ponomarev är även en hängiven mc-entusiast som åker motorcykel så ofta han får tillfälle, ibland även mellan konsertorterna under turnéer.

Musiker på turnén:

Oleg Ponomarev – fiol. Spelar även bas, piano och gitarr (dock inte på den aktuella turnén). Är dessutom arrangör, kompositör, producent och lärare. Född i Ryssland, bosatt i Dublin.

Drazen Derek – gitarr. Mångsidig gitarrist som även spelar med flera andra konstellationer. Född i Kroatien, bor i Dublin.

Nigel Clark – gitarr. Ansedd gitarrist i den brittiska jazzvärlden. Född och bosatt i Skottland.

Musik i Väst-turné, hösten 2010 (offentliga konserter):

Torsdag 4 november kl 19 Skövde, Kulturhuset, Stadsteatern (workshop och konsert, ingår i Planetafestivalen), arr: Teatermusiken/Skövde kommun och World Fusion Collective
Fredag 5 november kl 19 Sydkoster, Hotell Ekenäs (workshop och konsert, ingår i Planetafestivalen), arr: Hotell Ekenäs och World Fusion Collective
Söndag 7 november kl 18 Nossebro, Nossebro skola, arr: Essunga musik- och teaterförening
Tisdag 9 november kl 19 Norberg, arr: Norbergs kommun
Onsdag 10 november kl 19 Stockholm, Stallet (även radioinspelning för Sveriges Radio P2), arr: Stallet
Torsdag 11 november kl 19 Halmstad, Halmstads slott, Musikgemaket, arr: Musik i Halland
Fredag 12 november kl 20.30 Mellerud, Kulturbruket på Dal, arr: Kulturbruket på Dal
Tisdag 16 november kl 19 Hunnebostrand, Folkets Hus, arr: Sotenäs kommun
Onsdag 17 november kl 19.30 Vänersborg, Folkets Hus, Festsalen, arr: Vänersborgs Musikförening

Dessutom hålls en skolkonsert i Hunnebostrand och en workshop med World Wide Orchestra i Göteborg.

Pressbilder: http://www.miv.se/new/press/pressbilder_2010.html

Hemsida: www.olegponomarev.com

kontakta Marie Tarrach Bävholm på Musik i Väst
marie.bavholm@miv.se

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i Väst inom Västra Götalandsregionen.