Lindgren Consulting

Visa helgbilderna för släkt och vänner!

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2009 21:13 CET

Under julen  kommer det att tas det många foton. Ofta är det någon person i familjen eller släkten som fotograferar mer än de övriga. Om flera fotar blir det snabbt en ansenlig mängd bilder. Det finns då många riktigt bra.

Det traditionella sättet att dela med sig av bilder var att varje fotograf framkallade sina bilder och de släktingar som träffades fick se bilderna och beställde kopior av de bilder de ville ha. Idag har en majoritet av fotograferna digitalkameror. Det öppnar nya möjligheter som det vore synd att inte utnyttja. En fotograf utses till huvudfotograf och alla foton skickas med e-post till denne. Huvudfotografen kan sedan öppna ett gratis konto hos Picasa webbalbum eller hos Flickr. Där laddas alla bilder upp och en länk skickas till alla vänner och släktingar.
Bilderna ligger då inte öppet för alla i hela världen utan bara för dem som fått länken. Det är  bra eftersom man inte vet hur bilder på nätet används. Oftast är detta inte något problem men många blir lugnade av att åtkomsten är begränsad.

Det enklaste är att använda gratistjänsten Picasa som finns både för Windows och Mac. Programmet laddas ned till din egen dator från www.picasa.com. När du laddat ned programmet kan du göra enklare bildbehandling som att skära bort störande delar av bilderna. Du kan också göra färgkorrigering och ta bort röda ögon.

När du är nöjd med bilderna laddar du upp bilderna till det webbalbum du öppnat tidigare. Därefter skickar du (=huvudfotografen) inbjudningar till alla släktingar att titta på bilderna. Sedan kan de som vill antingen själva ladda ned bilderna och skriva ut på en egen skrivare eller skicka beställningarna till huvudfotografen. Om alla som vill ha foton bor på samma ort kan man då spara porto.

Ett alternativ till Picasa är Flickr där man kan öppna ett gratis konto på www.flickr.com. Där är kommunikationen på engelska. Man kan även där enkelt begränsa tillgången till bilderna man laddat upp. Prova gärna att samla foton från flera fotografer på en webbplats. Chansen att få fler bra foton ökar kraftigt.

Hur man öppnar ett konto hos Picasa webbalbum eller Flickr kan man läsa i min bok ”Ta hand om dina digitalfoton!”. Den kan man köpa billigast och få snabbast genom att sätta in  170 kr (inkl. moms och porto) till Lindgren Consulting, plusgiro 88 90 25 -3. Skriv namn och adress tydligt på inbetalningen. Man kan också köpa boken från Adlibris för 185 kr.

Göran Lindgren har fem egna böcker från sitt lilla Uppsalabaserade förlag Lindgren Consulting i bokhandeln nu. Läs mer om övriga böcker på hans webbplats http://www.goranlindgren.se

Författaren/förlaget kan kontaktas på goranlin@gmail.com eller 070-53 15 808.

Jag visar hur digitala hjälpmedel kan spara tid och pengar åt dig

Lindgren Consulting publicerar böcker och artiklar om digitalfoto, webbpublicering, småskalig bokproduktion, utvecklings- och konfliktekonomi och Sydostasien. Företaget drivs av Göran Lindgren som är en utbildad och erfaren folkhögskolelärare och fil.dr i freds- och konfliktforskning med mångårig verksamhet som universitetslärare. Han har även gett föredrag och kurser och skrivit flera böcker inom dataområdet.