Liberala ungdomsförbundet, LUF

Visa vad du går för Angie!

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 08:52 CEST

Kontakt:
Nina Larsson
Förbundssekreterare
Tele: 08-410 242 38
E-post: nina.larsson@liberal.se

Igår blev det klart att Angela Merkel blir Tysklands nya förbundskansler. Angela representerar ett helt nytt kapitel i tysk politik: hon är kvinna, disputerade forskare från Östtyskland. Dessutom är hon fast besluten att genomföra de reformer som Tyskland så desperat behöver.

- Merkel står inför ett vägskäl, antingen kan hennes regering bidra med fyra år av status quo eller så kan hon med järnhand reformera Tyskland. Jag hoppas verkligen Angela står för sina vallöften och driver igenom de reformer hon utlovat, säger Maria Weimer, förbundsstyrelseledamot i Liberala ungdomsförbundet, född och uppvuxen i Tyskland.

Merkel kommer att vara kansler i en koalitionsregering av socialdemokrater och konservativa. Den så kallade "stora koalition" som hon leder riskerar tyvärr att förlamas av de kompromisser som blir nödvändiga när två så pass ideologiskt olika partier samregerar.

- Merkel kan bli Europas nya järnlady som reformerar tysk arbetsmarknad och pensionssystem, knyter USA närmare Europa och ger Ryssland kalla handen. Nu får hon visa vad hon går för, avslutar Maria Weimer.

Maria Weimer är PolMag i statskunskap med inriktning Europastudier. Hon är född och uppvuxen i Tyskland. I Liberala ungdomsförbundets förbundstyrelse är hon ansvarig för Europafrågor. Pressbilder på Maria Weimer finns på www.luf.se/press

Kontakta Nina Larsson för mer information.