Jusek

Visbyseminarium: Tjejtaxa på arbetsmarknaden? - ny rapport från Jusek

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2004 13:28 CEST

En färsk undersökning från Jusek visar att tjejer går på lägre taxa in i arbetslivet: 1 000 kronor mindre i lönekuvertet för kvinnor redan på första jobbet. Löneförhandlar kvinnor och män olika? Får nyexaminerade män mer kvalificerade tjänster? Kommer kvinnorna ikapp efter en tid på jobbet?

På Juseks seminarium i Visby släpps rapporten om nyexaminerade akademikers löner. Juseks vd, Louise Adelborg, presenterar resultaten och ger förbundets syn på vad som krävs av arbetsmarknadens aktörer för att eliminera osakliga ingångslöneskillnader mellan kvinnor och män.

Du är välkommen att besöka vårt seminarium i Visby. Ingen föranmälan krävs!

TID OCH PLATS

Onsdagen den 7 juli, 9.30-10.45
Sal E 30, Högskolan i Visby, Cramérgatan 3

PROGRAM

9.15-9.30 Kaffe och bulle
9.30-10.00 Juseks vd, Louise Adelborg, presenterar Juseks arbetsmarknadsundersökning
10.00-10.45 Ta initiativ till en lönediskussion inför första jobbet - det lönar sig! Juseks förhandlare, Madeleine Lindermann, ger förhandlingstipsen inför första jobbet.

VÄLKOMMEN!

Louise Adelborg
vd Jusek

Madeleine Lindermann
förhandlare Jusek

Juseks arbetsmarknadsundersökning 2004 är den 36 i ordningen. Nyexaminerade jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare från universitet och högskolor i hela landet svarar på frågor om lön, arbetsvillkor och arbetsuppgifter på första jobbet. I årets undersökning ligger fokus på ingångslöneskillnader mellan kvinnor och män samt löneförhandlingen inför den första anställningen.

Läs hela programmet för Saco-förbunden i Almedalen på http://www.saco.se/visby