Visit Britain

VisitBritain och British Airways marknadsför brittiska städer i gemensam onlinekampanj

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 13:08 CET

Idag startar VisitBritain och British Airways en gemensam onlinekampanj på sju olika marknader med fokus på kontraster i sju brittiska städer. I kampanjens kärna ligger en kampanjsajt där städerna Cardiff, Edinburgh, Glasgow, London, Manchester, Newcastle och Oxford presenteras med tillhörande sightseeingtips, kartor, tävlingar och förmånliga biljettpriser.

– Här presenterar vi några av våra mest kända städer utifrån dess kontraster. Vi tar tillvara på våra besökares olika intressen samtidigt som visar hur mångfacetterat Storbritannien är. Historiskt eller modernt, trendigt eller sofistikerat, akademiskt eller spontant? Varför välja när du kan få det bästa av två världar, säger Gary Robson, europeisk marknadschef på VisitBritain.

– Vi har länge sett ett stort intresse från våra svenska kunder att resa till Storbritannien. Bland privatresenärerna ökade antalet resor till London under 2009. Det är roligt att vi nu kan öka kunskapen om andra brittiska städer utöver London, säger Peter Rasmussen, Regional Commercial Manager på British Airways i norra Europa.

Sju städer med kontraster
Kampanjen kommer främst att marknadsföras online och sajten återfinns under adressen www.visitbritain.se/cities. Här kan besökaren ta del av allt från Edinburghs mörkaste historia till shoppingtips i fotbollsmeckat Manchester, hippa barer i Oxford och prinsesslott i Cardiff.

Cardiff - historiskt kontra modernt
Ingen plats i världen kan erbjuda lika häpnadsväckande skiften mellan historisk och modern tid som Cardiff. Stadens historia sträcker sig tillbaka till romarrikets tid och i stadens centrum finns mängder av antika byggnader och ruiner. Samtidigt hittar man 2000-talets arkitektur runt hörnet med mäktiga metallfasader, skinande kromskulpturer och jättelika välvda glastak.

Edinburgh - mörker kontra ljus
Skottlands livliga huvudstad strålar i sin historiska prakt och den skotska befolkningen är känd för sin gästvänlighet. Och när mörkret sänker sig över staden fortsätter den att stråla från alla festande människor och vackra gatlyktor över kullerstensgatorna. Men Edinburgh har också en helt annan sida, en mörk och skum sida med makabra historier och hemliga underjordiska rum.

Glasgow - originell kontra traditionell
Glasgow är känd för sin kultur, arkitektur och design. Staden ses som Skottlands modehuvudstad, något som avspeglas i eleganta butiker, kulturcentrum, restauranger, konstgallerier och museer. Samtidigt går stadens historia ända tillbaka till stenåldern och den är en inkörsport till de skotska högländerna.

London - trendigt kontra sofistikerat
London skriker av nya trender, modeideal, nyskapande idéer och subkulturer – och världen lyssnar. Men staden har också en helt annan sida, en sofistikerad och charmig sådan, som får besökaren att känna sig som en filmstjärna. Här finns något för alla smaker, plånböcker och personligheter.

Manchester - shopping kontra fotboll
Fotboll och shopping; det moderna Storbritanniens Yin och Yang – och ingenstans framstår detta tydligare än i Manchester. Staden är hemvist för två av världens mest berömda fotbollsklubbar. I kontrast till fotbollen erbjuder Manchester samtidigt ett elegant och omfattande shoppingutbud - här finns allt från små unika butiker till stora varuhus.

Newcastle - natur kontra kultur
Newcastle är känt för sina fantastiska kulturella sevärdheter och dess pulserande nattliv. Det spektakulära nybyggda området längs floden, där Newcastle möter Gateshead, är full av restauranger, barer, kaféer, banbrytande museer och konstcentrum. Men Newcastle erbjuder också ett rikt och varierat friluftsliv med närhet till landsbygden med skogar och parker, svepande landskap och mängder av utomhusaktiviteter och sevärdheter.

Oxford - akademiskt kontra spontant
Oxford präglas av de många tornspirorna och den harmoniska arkitekturen i stadens universitetsbyggnader. Det lugn som infinner sig längs de böljande floderna står i tydlig kontrast till stadens pulserande nattliv. En berusande blandning av restauranger, pubbar, teatrar och andra aktiviteter ger staden en kosmopolitisk atmosfär.

För mer information och högupplösta bilder se http://www.visitbritain.se/press, www.ba.com eller kontakta:

Johannes Karlsson
Press & PR-ansvarig Norden, VisitBritain
Telefon: 08-440 17 06, 0704-83 39 84,
johannes.karlsson@visitbritain.org

Peter Rasmussen
Commercial Manager Northern Europe,
British Airways
Telefon: +45 4058 1117, peter.rasmussen@ba.comGary Robson
Europeisk Marknadschef, VisitBritain
gary.robson@visitbritain.org

Karin Dufvander Tränk
Visible PR
karin.dufvander.trank@visible.se

Om VisitBritain:
VisitBritain är en näringslivsoberoende organisation som på uppdrag av den brittiska regeringen arbetar för att stimulera turism till Storbritanniens alla regioner. Turistbyrån hjälper svenska resenärer och resebyråer med praktisk information, att hitta boende, tipsa om restauranger, evenemang, sevärdheter och säljer även prisvärda teater- tunnelbane- och tågbiljetter. www.visitbritain.se

Om British Airways:
· British Airways är ett av världens största internationella flygbolag med över
30 miljoner passagerare varje år.
· Flygbolagets verksamhet är huvudsakligen lokaliserad till Londons två största flygplatser Heathrow och Gatwick. Heathrow är världens mest trafikerade internationella flygplats.
· I Sverige flyger British Airways mellan Stockholm Arlanda och
London Heathrow Terminal 5, varifrån förbindelser till hela världen erbjuds.
· British Airways har ett världsomspännande nätverk av rutter som täcker över 700 destinationer, tillsammans med sina partners i oneworld-alliansen.
· British Airways erbjuder fyra typer av resklasser på sina långflygningar: First (förstaklass) Club World (businessklass), World Traveller Plus (ekonomiklass premium) samt World Traveller (ekonomiklass).
· Mellan Arlanda och Heathrow erbjuder British Airways flygningar i Club Europe (businessklass) och Euro Traveller (ekonomiklass).
· Flygbiljetter kan bokas på ba.com eller hos din lokala resebyrå.