NCC AB

Vissa NCC-byggda lägenheter i Hammarby Sjöstad utrustas med bil

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2003 14:28 CEST

NCC och Toyota har funnit många miljömässiga beröringspunkter mellan kvarteret Holmen i Hammarby Sjöstad och hybridbilen Toyota Prius. Nu sjösätter NCC en kampanj där Prius-bilar ingår i köpet av vissa lägenheter.

Erbjudandet gäller till och med den 5 oktober och innebär att en Toyota Prius ingår i köpet av vissa utvalda lägenheter i Holmen. Dessutom erhåller alla tidigare och nya köpare fram till den 30 november en cykel.

Bland husets och bilens många gemensamma nämnare märks inte minst en närapå halverad energiförbrukning jämfört med motsvarande konventionella produkter. Bägge företagen är dessutom miljöcertifierade enligt ISO 14001, Toyota har vunnit FN:s miljöpris, och NCC fick med Holmen pris för bästa miljöbyggnad av Stockholms stad.

- NCC och Toyota verkar inom vitt skilda branscher, men vi har samma mål när det gäller minskad miljöpåverkan, säger Peeter Trepp, regionchef på NCC Boende. Bostaden och bilen är två fundament i dagens samhälle, och den enskildes val av produkt kan göra stor skillnad för den globala miljön.

En jämförande studie av energiförbrukningen i Holmen och systerkvarteret Grynnan, som är konventionellt utrustat, är planerad. Tanken är att studien ska kunna följas på internet.

Startskottet för kampanjen går på plats i Hammarby Sjöstad helgen den 13-14 september. Media som önskar en förhandsvisning kan kontakta projektchef Tomas Sandstedt, se kontaktuppgifter nedan.

Ytterligare information:
Tomas Sandstedt, projektchef, NCC Construction Sverige AB, region Boende Stockholm, tel 08-615 32 48 eller 070-604 86 06.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda