Coop

”Visslande” lutfisk– en nyhet hos Coop

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 10:31 CEST

Lysekils lanserar en ny lättlagad lutfisk lagom till jul. Lutfisken som bara tar 5-10 minuter att tillaga i mikrovågsugn, visslar när den är klar. Produkten kommer säljas enbart på Coop.

Lutfisk upplevs av många som krånglig att tillaga och har de senaste åren haft en vikande försäljning. Redan idag är tillagning av lutfisk i mikron relativt vanlig men en ventil på lutfiskförpackningen är tänkt att förenkla ytterligare.
Ventilen som gör att lutfisken ”visslar” är framtagen av MicVac i Mölndahl . Ventilen känner av när trycket i förpackningen är det rätta och avger då ett visselliknande ljud. Detta ger en perfekt tillagad lutfisk oavsett effekt på mikrovågsugnen och oavsett hur mycket lutfisk det finns i paketet. För att ytterligare förenkla för konsumenten lanserar Lysekils även en Sås till Lutfisk i pulverform.
– Den här formen av produktutveckling, som verkligen förenklar för konsumenten, är något som Coop eftersträvar. Vi hoppas och tror att en Lysekils förenklade tillagningsprocess ska öka försäljningen av lutfisk, säger Stefan Watter, kategorichef på Coop Sverige AB.

Ytterligare upplysningar
Stefan Watter, Kategorichef Fisk, Coop Sverige AB, 08- 743 15 77
Coop Sveriges presstjänst, 08-743 23 33
Arvid Tunberger, Produktchef Fram Foods AB, 035- 10 12 60

Lite lutfiskhistorik
Från 1700-talet har vi talrika uppgifter om användningen av lutfisk i borgerliga kretsar, både på landsbygden och bland de högsta samhällsklasserna. Vid Gustav III :s hov på Haga slott åt man lutfisk på 1780- och 90-talen ända till omkring 1 juni. Och när Cajsa Warg i sin berömda kokbok utförligt beskriver, hur det går till att lutlägga långor och andra fiskslag, gör hon det i ordalag som visar att det inte enbart skedde vintertid. I Skåne användes lutfisk som bröllpsmat och under den vecka bröllopet varade kom lutfisk på bordet vid varje måltid.

I andra länder har lutfisken framståt som en svensk nationalrätt. Julen 1734 i Haag, så bjöds den blivande amiralen Carl Tersmeden av det svenska sändebudet Joakim Fredrik Preis på "tre svenska rätter": ugnstekt gröt, lutfisk och brunelltårta. Och i början av 1830-talet anordnade den svenske ministern i Paris excellensen Gustaf Carl Fredrik Löwenhielm en storslagen julmiddag för den svenska kolonien, där lutfisken ingick tillsammans med andra traditionella rätter.

I Sverige äter vi lutfisk på olika sätt men ett av de vanligaste verkar vara med mjölksås, smält smör, kokt potatis och gröna ärtor. Även senap förekommer, särskilt i Skåne, där sås också tillverkades av den uppskattade svartpepparen. Att lutfisken skulle ätas kraftigt pepprad ser ut att vara vanligt överallt

Källa:Läckström, Johan. (2002-11-28). Lutfisk. Mimers Brunn [Online]. www.mimersbrunn.se/arbeten/1656.asp [2004-10-18]

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största dagligvaruföretag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta.