Winnet Sverige

Visst finns det möjlighet att skapa ett jämställt landsbygdsprogram!

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 13:33 CEST

På initiativ från Winnet Sverige, Winnet Jönköping samt Länsstyrelsen har jämställdhetsprojektet Landsbygd på Lika Villkor genomförts under våren 2013 i Jönköpings län. Syftet med projektet har varit att säkerställa ett jämställdhetsperspektiv i det kommande landsbygdsprogrammet 2014-2020.

Projektet har samlat aktörer från Jönköpings län som tillsammans med nationella organisationer har diskuterat och kommit med förslag på hur man kan arbeta med att tydliggöra jämställdhet i Landsbygdsprogrammet 2014-2020.

I projektet har ingått representanter från Landsbygdsdepartementet, Jordbruksverket, Landsbygdsnätverket, Länsstyrelsen i Jönköping, Winnet Jönköping, Winnet Sverige, Högskolan i Jönköping samt Lunds Universitet.

Slutprodukten är ett antal förslag i rapportform som överlämnades idag torsdag 13 juni till Landsbygdsministern Eskil Erlandsson av Landshövdingen i Jönköpings län Minoo Akhtarzand i samband med Jordbruksverkets länsstyrelsekonferens på Kungliga Myntkabinettet, Slottsbacken 6 i Stockholm kl. 11.30. Rapporten från projektet finns att läsa från länken ovan.

Siv Lindén Winnet Jönköping 036 - 150705 siv@resurscentrum.net
Britt-Marie S Torstensson, Winnet Sverige 070-2601277 britt-marie.torstensson@winnetsverige.se
Lars Sandberg, Länsstyrelsen i Jönköpings län 070-3491250 lars.sandberg@lansstyrelsen.se