Visst kan EMU vara en kvinnofälla!

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2003 12:28 CEST

Inbjudan till Presskonferens

Visst kan EMU vara en kvinnofälla!

Onsdag 27 augusti inbjuder Camilla Sköld-Jansson, ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott (v), Eva-Britt Dahlström socialdemokrat och medlem i Kommunalarbetarförbundet och Britta Lejon, ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott (s), till presskonferens med anledning av en skrift om EMU-medlemskapet, löntagarna och jämställdheten.

Tid: 11.00
Plats: Lava, Kulturhuset i Stockholm

- Vår slutsats är att priset av ett EMU-medlemskap skulle betalas av löntagarna, framförallt av kvinnorna. Fria från EMU har vi bättre möjligheter att nå framgång i arbetet för jämställdhet, skriver trion i skriften.

Ur skriften:
”Med de erfarenheter vi har av jämställdhetspolitik menar vi att det är befogat att beskriva ett EMU-medlemskap som en kvinnofälla. I EMU är inte full sysselsättning något överordnat mål för den ekonomiska politiken. De målsättningar som finns kring sysselsättningsgrad etc är också lägre, både för kvinnor och män, än de målsättningar vi har. Vi visar att EMU sätter stark press på neddragningar och privatiseringar i offentlig sektor. Neddragningar som i stor utsträckning skulle drabba kvinnor med mindre utrymme för höjda löner, ökad arbetsbelastning och en krympande arbetsmarknad. Vi visar att EMU ökar pressen på löntagarna och deras organisationer att hålla tillbaka sina lönekrav och därmed riskeras också kvinnors kamp mot lönediskriminering att försvåras. Vi visar att anställningstryggheten hotas och att ett EMU-medlemskap därmed motarbetar ambitioner om att minska de otrygga visstidsanställningarna som framförallt kvinnor i LO-kollektivet har.”

För mer info kontakta:
Kristoffer Housset informationssekreterare (v) 08-617 51 06, 070-45 47 306