VITA / Designhuset Ritare AB

VITA Opus 1 - specialdesign för slott, herresäten och country houses

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2017 08:40 CET

Med en första och mycket nischad kollektion kallad Opus 1 gör Vita entré på scenen för lätta yrkeskläder. Kollektionen är speciellt framtagen och designad för personal på en större egendom, såsom ett slott, herresäte eller country house. Vita Opus 1 är den första av 7 opus från Vita.

Företaget drivs av Malin Bengtsson som också är kreativ chef. Med sin bakgrund från Paris och fransk couture och med de senaste 15 årens designjobb för Sveriges större yrkesklädesföretag kände Malin att det var dags att ta steget upp och göra något eget. En kollektion som förde samman det bästa av dessa två olika världar.

- Det saknades denna typ av kläder på marknaden. Välarbetade, designade och sköna kläder med lång livslängd både när det gäller stil, hållbarhet och funktion. Kläder med tydlig förankring och hantverkskänsla. Kläder som signalerar omtanke och långsiktighet. Personalen är företagets bästa ambassadörer. Rätt klädda förstärker de företagets varumärke varje dag. Varumärkesbyggande design är vad Vita står för, säger Malin.

Kollektionen har blivit mycket väl mottagen och Vita ser på framtiden med tillförsikt. Vita arbetar med genomgående miljömärkta eller närproducerade material och eftersträvar att producera plagg med minsta möjliga resa för plagget och dess beståndsdelar, fram till kund.

Löfte

Vita skall på ett långsiktigt och hållbart sätt producera plagg som höjer och stärker kundens varumärke. Vi eftersträvar att producera plagg med minsta möjliga resa för plagget och dess beståndsdelar, räknat i kilometer, fram till kund.

Vision

Vita är ett livsstilsmärke för alla oss vars liv och arbete är ett. Vita eftersträvar att skapa plagg som åldras med stil och som lever länge. Plagg som är värda att vårda och som vårdar sin ägares personlighet.