Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Vitrysk människorättsförbrytare till ishockey-VM

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2009 00:29 CEST

Det vitryska ishockeyförbundets ordförande Uladzimir Navumau misstänks för grova människorättsbrott och är belagd med inreseförbud till bland annat EU, USA och Schweiz. Nu hoppas han ändå kunna besöka Schweiz i samband med VM i ishockey. I en debattartikel i dagens UNT uppmanar Östgruppen och det vitryska människorättscentret Vjasna svenska aktörer att agera för att förhindra Navumaus närvaro.

- Navumau bör inte bjudas in till ishockey-VM, utan ställas inför rätta i Vitryssland, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

EU upphävde i oktober 2008 tillfälligt sina sanktioner i form av inreseförbud för ett antal högt uppsatta vitryska tjänstemän som gjort sig skyldiga till brott mot de mänskliga rättigheterna. För några personer, däribland Uladzimir Navumau, gäller dock fortfarande sanktionerna.

Navumau var tills alldeles nyligen inrikesminister i Vitryssland. Han misstänks vara inblandad i försvinnandena av fyra kända oppositionella vitryssar under åren 1999 och 2000.

- När ishockey-VM avgjordes i Lettland våren 2006 vägrades Navumau inresa med hänvisning till de rådande EU-sanktionerna. Detsamma bör gälla nu, säger Martin Uggla.

Schweiz är inte medlem i EU, men när EU:s sanktioner infördes meddelade landets politiska ledning att den också ställde sig bakom dessa.

Östgruppen hoppas att det svenska ishockeyförbundet och den svenska regeringen försöker påverka sina schweiziska kollegor så att Navumau inte tillåts besöka ishockey-VM. Samma budskap framförs också direkt till Schweiz regering och ishockeyförbund genom ett öppet brev som Östgruppen skickar idag.

Artikeln i dagens UNT finns att läsa på: http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=901097,00.html
De öppna breven återfinns nedan.

För mer information, kontakta:
Martin Uggla, ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
uggla@ostgruppen.se

www.ostgruppen.se

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa och Centralasien. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.

___________________________________________________________

Stockholm, April 30, 2009

Open letter to Ms. Micheline Calmy-Rey, Head of the Swiss Federal Department of Foreign Affairs

Dear Ms. Calmy-Rey,

According to information from the Belarus Ice Hockey Association (BIHA), the BIHA president, Mr. Uladzimir Navumau, plans to visit the ongoing World Championships in Switzerland. Mr. Navumau is supposed to go to Bern on May 7-9 in order to take part in a ceremony where the location of the 2014 World Championships will be decided. Belarus is one of the countries participating in this contest.

We would like to remind you that Mr. Navumau is accused of serious human rights crimes in Belarus. In particular Mr. Navumau is suspected of being involved in the disappearances of three oppositional politicians and a journalist in 1999-2000. The bodies of the disappeared have not been found and there is therefore strong reason to believe that they have been murdered.

The suspicions against Mr. Navumau have led the European Union to issue a travel ban on him. Thus, he is not allowed to enter member states of the EU.

Although Switzerland is not a member of the EU, the Swiss government has declared that it supports the EU decision regarding sanctions directed at Belarusian human rights violators. As a consequence, Mr. Navumau should not be granted a visa to Switzerland.

We hereby urge you act in order to make sure Mr. Navumau will be denied a visa to visit Switzerland. In a separate letter we have also urged the Swiss Ice Hockey Association not to invite Mr. Navumau to the World Championships and the ceremony in Bern.

With best regards,

Martin Uggla

Chairperson

Swedish Initiative for Democracy and Human Rights - Östgruppen

_________________________________________________________

Stockholm, April 30, 2009

Open letter to Mr. Fredy Egli, President of the Swiss Ice Hockey Association

Dear Mr. Egli,

Although Switzerland is not a member of the EU, the Swiss government has declared that it supports the EU decision regarding sanctions directed at Belarusian human rights violators. (For more information on bilateral relations between Swiss and Belarus, see http://www.eda.admin.ch/eda/en/home/reps/eur/vblr/bilblr.html). As a consequence, Mr. Navumau should not be granted a visa to Switzerland.

In our view, the international sports community has a moral responsibility to pay attention to the issue of human rights. We therefore kindly ask you not to invite Mr. Navumau to the World Championships and the ceremony in Bern.

With best regards, and wishes for a successful World Championships arrangement,

Martin Uggla

Chairperson