Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Vitrysk student relegerad efter möte med Carl Bildt

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2009 08:40 CET

Den vitryska studenten Tatsiana Sjaputska har blivit relegerad från sin studieplats vid Vitrysslands statliga universitet. Anledningen är hennes medverkan vid det forum för det civila samhället som arrangerades i Bryssel 16-17 november inom ramen för EU:s Östliga partnerskap. Värd för mötet var bland andra Sveriges utrikesminister Carl Bildt.

- Carl Bildt bör reagera kraftfullt och kräva att Tatsiana Sjaputska får återgå till sina studier, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

Sjaputska är pressekreterare i den regimkritiska ungdomsorganisationen Malady Front och ingick i den delegation som representerade det vitryska civilsamhället vid forumet i Bryssel. Redan i samband med mötet framkom att hon hotades av repressalier på grund av sitt deltagande. Enligt uppgifter i vitrysk press lovade då Sveriges utrikesminister Carl Bildt och EU-kommissionären Benita Ferrero-Waldner att bevaka den fortsatta utvecklingen av Sjaputskas fall.

- Sjaputska har straffats för sitt demokratiska engagemang och det måste få konsekvenser. Som ordförande i EU och initiativtagare till det Östliga partnerskapet har Carl Bildt och den svenska regeringen ett särskilt ansvar att markera mot de vitryska myndigheterna, säger Martin Uggla och fortsätter:

- Relegeringen av Sjaputska utgör ett tydligt trots mot EU:s uppmaning att Vitryssland ska respektera de mänskliga rättigheterna. Det visar också att den vitryska regimen inte har någon vilja att demokratisera landet.

För mer information, kontakta:
Martin Uggla, ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
uggla@ostgruppen.se
www.ostgruppen.se

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa och Centralasien. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.