Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Vitryska vapenvägrare hotas av fängelse

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 08:56 CET

Trots att rätten till vapenfri tjänst garanteras i den vitryska konstitutionen riskerar nu flera vapenvägrare i landet att dömas till fängelse. Tillsammans med ett 10-tal andra europeiska människorättsorganisationer protesterar Östgruppen mot detta i ett öppet brev till Vitrysslands president Aljaksandr Lukasjenka.

Den 29 januari ställs den 21-årige Ivan Michajlau inför rätta på grund av sin vapenvägran. Michajlau är troende jude och ansökte av samvetsskäl om att få genomföra sin värnplikt i form av vapenfri tjänst. Den vitryska konstitutionen garanterar rätten till vapenfri tjänst, men det finns ingen lag som reglerar hur den vapenfria tjänstgöringen ska genomföras. Därför avslogs Michajlaus ansökan. Eftersom han vägrade infinna sig till värnpliktstjänstgöring greps han den 15 december 2009, och sitter sedan dess häktad.

- Ivan Michajlau bör omedelbart släppas fri och de övriga unga män som nyligen ansökt om vapenfri tjänst bör få sina ansökningar beviljade istället för att hotas med fängelse, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

Vapenvägrare som döms till fängelse är politiska fångar. Rätten till vapenfri tjänst har erkänts av FN:s människorättskommitté.

- Åtalet mot Michajlau visar att den vitryska regimen inte respekterar de mänskliga rättigheterna. Därför bör också EU följa rättsprocessen noga, säger Martin Uggla.

Initiativtagare till det öppna brevet till Vitrysslands president är den tyska människorättsorganisationen Libereco. I brevet uppmanas Lukasjenka att se till så att en lag som reglerar vapenfri tjänstgöring införs i den vitryska lagstiftningen. I väntan på att en sådan lag träder i kraft bör regimen enligt undertecknarna inte vidta rättsliga åtgärder mot dem som av samvetsskäl vägrar bära vapen.

För mer information, kontakta:
Martin Uggla, ordförande, Östgruppen för demokrati och mäsnkliga rättigheter

uggla@ostgruppen.se
www.ostgruppen.se
www.vitryssland.wordpress.com

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa och Centralasien. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.

Open Letter

Freedom for Ivan Mikhailau – Stop persecution of conscientious objectors in Belarus

Open Letter to the Belarusian President Alexander Lukashenko

Bonn 27.01.2010
The prosecution of conscientious objectors in Belarus is increasing. On 29 January 2010 the 21-year-old Ivan Mikhailau is due to go on trial. He was charged of refusing compulsory military service and, therefore, arrested on 15 December 2009.

Ivan Mikhailau, a Messianic Jew, is unable to do military service because of his religious beliefs. He asked to be assigned to alternative civilian service, in line with Article 57 of Belarus' Constitution. The young man faces a fine or up to two years of imprisonment if found guilty.

Already in November 2009 Dzmitry Smyk, a Jehovah's Witness, was given a large fine after refusing compulsory military service for religious reasons and demanding his right of alternative civilian service. He is banned from leaving Belarus and restricted on his freedom of movement within the country. This became the first such case in nine years

According to Belarusian human rights organisations two more young men, Andrei Tsianiuta and Yauhen Yakavenka, are facing prosecution for refusing military service on grounds of conscience.

We recognize Ivan Mikhailau as a prisoner of conscience, arrested solely for his conscientious decision and we urge Belarusian President Alexander Lukashenko to release him immediately and unconditionally.

We also call on President Lukashenko to revoke the fine against Dzmitry Smyk as well as his restrictions on freedom of movement.

Furthermore the charges against Ivan Mikhailau and Dzmitry Smyk have to be withdrawn.

Already in 2000 Belarus’ Constitutional Court declared to urgently introduce alternative service.

We urge President Lukashenko to ensure the right on alternative civilian service to all men who are refusing compulsory military service for reasons of conscience, in line with Article 57 of Belarus' Constitution.

A law, which enables an alternative civilian service, has to be adopted in Belarus immediately. Until such a law is being introduced noone should be charged or sentenced because of refusing compulsory military service on conscientious reasons.

Youry sincerely

Libereco – Partnership for Human Rights (Bonn)
People in Need (Prague)

The European Bureau for Conscientious Objection (Brussels)