Liberala ungdomsförbundet, LUF

Vitrysslands diktator Lukasjenko visar sitt rätta ansikte

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2006 17:17 CET

Thomas Ochman och Björn Stenström från Folkpartiet i Göteborg arresterades idag av vitryska KGB. Ochman och Stenström var i Vitryssland för att övervaka presidentvalet, och arresterades efter att ha besökt en vallokal.

– Vi kräver att valobservatörerna släpps omedelbart. Det viktigaste nu är att Thomas Ochman och Björn Stenström släpps fria och är oskadda. Samtidigt måste vi fortsätta övervaka valet i Vitryssland, säger Nicklas Lagerlöf, distriktsordförande i Liberala ungdomsförbundet Väst.

– Den svenska regeringen måste omedelbart klargöra för den kommunistiska regimen i Vitryssland, Europas sista diktatur, att släppa de gripna valobservatörerna. Regeringen har tills nu visat sin oförmåga att agera för att den fängslade göteborgaren Dawit Isaak skall släppas från Eritrea. Låt oss hoppas att UD nu agerar snabbare när det rättsvidriga fängslandet sker inom Europas gränser, säger Fredrik Malm, förbundsordförande i Liberala ungdomsförbundet.

Läs mer om Liberala ungdomsförbundet kampanj för ett fritt Vitryssland på www.luf.se/val2006

Kontakta någon av nedan för mer information.

Per Jodenius
Tele: 08-410 242 30