Latinamerikagrupperna

Vittnesmål om förödande gruvnäring i Colombia och Peru kopplad till AP-fonderna

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2015 08:20 CEST

17-20 oktober får Stockholm besök av Nélida Ayay Chilón från Peru och Daniel Urrea från Colombia. De bär med sig skildringar av kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstöring i spåren av stora gruvprojekt i deras hemländer. I båda fallen rör det bolag där svenska AP-fonderna har stora investeringar.

Nélida Ayay Chilón är en ung andinsk kvinna, jordbrukare och gruvaktivist som blivit förgrundsfigur för den kamp på liv och död som just nu pågår i Perus norra bergstrakter, där utvidgningen av Yanacocha – Latinamerikas största guldgruva – riskerar att helt torka ut vattnet i området och ödelägga livsförutsättningarna för tusentals. Bybornas kamp för sitt vatten har mötts med stor repression från polisen och flera personer har dödats.

Daniel Urrea kommer från organisationen CENSAT, Jordens Vänner Colombia. Där ansvarar han för frågor som rör gruvdrift och effekter för lokalbefolkning och ursprungsfolk. Han bevakar särskilt kolgruvan El Cerrejón i provinsen La Guajira, ett av världens största dagbrott. Föroreningar från gruvan har lett till allvarliga miljö- och hälsoproblem i området.

Båda finns tillgängliga för intervjuer och medverkar också i följande arrangemang i Stockholm:

Filmvisning och samtal 18 oktober: Sverigepremiär för dokumentärfilmen Daughter of the lake. Filmen handlar om Nélidas och hennes bys kamp mot gruvan. Filmens producent Núria Frigola Torrent är också på plats.Kl. 15.00-18.00, Medborgarskolan, Hagagatan 23 A.

Lunchseminarium 20 oktober: Om AP-fondernas investeringar i Peru och Colombia. Medverkar gör Nélida Ayay Chilón och Daniel Urrea. Kl. 12.00-13.30, Postmuseum, Lilla Nygatan 6.

Aktuell översyn av AP-fonderna

Besöket knyter direkt an till en pågående översyn av AP-fondernas regelverk. Just nu finns ett förslag på förändringar av AP-fonderna, där remisstiden löper ut den 30 oktober. Latinamerikagrupperna och Forum Syd tillsammans med andra organisationer bakom kampanjen Schyssta Pensioner ser att förslaget innebär flera viktiga steg framåt, till exempel ges hållbara investeringar större utrymme och tas in i lagtext. Samtidigt kvarstår problemet att målet om avkastning fortsätter att vara överordnat hänsyn till miljö och mänskliga rättigheter.

AP-fondernas investeringar

• 267 miljoner i Newmont som är majoritetsägare i Yanacocha/Conga i Peru.
  • 3,28 miljarder kronor i bolagen Glencore, BHP Billiton och Anglo American som äger lika delar i Cerrejon, Colombia.

För intervjuer kontakta:

Lisa Persson, pressansvarig Latinamerikagrupperna, 073-646 86 55 / lisa.persson@sal.se

Marie Norling, pressekreterare, Forum Syd, 070-341 08 78 / marie.norling@forumsyd.org

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Annelie Andersson, ordförande
annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-903 10 17

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.