Gycklaren Magic Marketing AB

Vive la France! – Magifestival med fransk accent intar Lund

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 09:53 CEST

Lund är magins huvudstad i Sverige. Här arrangeras nämligen, på Scandic Star Hotel,  för 26 året i rad en internationell magifestival som kulminerar i en fackkongress den kommande helgen. Närmare 400 trollerikonstnärer, alltifrån de mest kända professionella magiartisterna till entusiastiska  amatörer, samlas för att fördjupa sig i sin speciella konstart. Precis som på andra yrkesgruppers fackkongresser så bjuds det på seminarier, workshops, föredrag och föreställningar samt inte minst social samvaro, inte oviktigt i ett yrke som ofta utövas som ensamarbete, berättar festivalarrangören Gay Ljungberg som varit med sedan starten 1985.
”I år har festivalen ett franskt tema; alla artister, föredragshållare och medverkande kommer från Frankrike och vi sätter en fransk prägel på mat och dryck och övriga arrangemang under festivalen. Det genomförs ett VM i trolleri vart tredje år, och i år arrangerades det i Blackpool i England och jag hade förmånen att tjänstgöra som tävlingsledare. Det är väldigt tydligt att Korea och Frankrike helt dominerar utvecklingen inom vår konstart, med åtta respektive sex medaljer vardera. Vi hade redan för två år sedan en koreansk temashow, så franskt tema 2012 låg nära till hands. Jag tror att fransmännens framgångar till stor del beror på samarbete med andra konstarter som t ex fysisk teater, nycirkus och musik,” fortsätter Gay Ljungberg.

Magifestivalen inleds onsdagen den 3 oktober med föreställningen ”Skuggornas Orkester” med Xavier Mortimer, som spelas i Scandic Star Hotels teatersalong Uarda för Lunds Teaterförening. Xavier Mortimer har låtit magikonsten korsbefrukta sig med nycirkus, mim, musik och videokonst till en spännande och fantasieggande visuell föreställning. Lund blir första besöket på svensk mark på föreställningens segertåg över världen.
Lundaborna och den skånska allmänheten har även möjlighet att se festivalens galashow ”Vive la France!” torsdagen den 4 oktober då sex av Frankrikes mest intressanta och framgångsrika magiartister medverkar i en unik show. Kvällen inleds med en trerätters fransk middag med Close Up Magi-underhållning vid borden. Galaföreställningen innehåller inte mindre än tre silvermedaljörer från årets VM: Parentése Cubique, som dessutom är regerande Europamästare i illusionsklassen, Chapeux Blancs som använder det som ibland kallas Laterna Magica-teknik samt Mikaël Szanyiel, som fått ett stort antal internationella medaljer i komisk magi. Övriga artister i föreställningen tillhör även de toppskiktet: Pierre Xamin är den främste utövaren i Europa av den kinesiska konsten att snabbt byta ansikte, bian lian på kinesiska. Genren kommer från Sichuan Opera där skådespelarna magiskt skiftade sina färgstarka ansiktsmasker. Kenris & Aurelia kombinerar avancerad tangodans med avancerade kortmanipulationer och  Zuk & Silhouette framför en unik sketch där man inte kan avgöra om det är en skyltdocka eller en människa och vem som är vilket.
”Vi är naturligtvis stolta och glada att för 26:e året i rad kunna presentera en magifestival och en magikongress, som det talas beundrande om i hela den magiska världen och hoppas att våra ansträngningar även skall falla den skånska allmänheten i smaken” avslutar Gay Ljungberg.

Mer information: www.magiclund.se
Kontaktperson: Gay Ljungberg 0708-158535

Gycklaren Magic Marketing AB

Box 341, 301 08 Halmstad

tel: 035-130785

epost: magic@gycklaren.com  webb: magiclund.se, magicweekend.se, gycklaren.com

Gycklaren Magic Marketing AB grundades 1982 och är Sveriges största företag i magibranchen. Man är leverantör till professionella trolleriartister och hängivna amatörer över hela världen med allt från partytricks till proffsrekvisita inom trolleri, magi & illusion. Webshop: www.gycklaren.com

Man arrangerar även events, föreställningar och kongresser inom området.
2011 arrangerar man för 25:e gången Magic Weekend, en av Europas största och mest välrenommerade trollerikongresser, i Lund.