TV4

Viveka Hansson ny programdirektör för nyheter och samhälle på TV4

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2011 11:40 CET

Viveka Hansson, i dag editionschef på Expressen, blir ny programdirektör för nyheter och samhälle på TV4. Viveka Hansson blir beställare av dessa program från Nyhetsbolaget, och blir också ansvarig för att leda och utveckla nyhets- och samhällsjournalistiken inom TV4-Gruppen.

Den 5 december tillträder Viveka Hansson, i dag editionschef på Expressen, tjänsten som programdirektör för nyheter och samhälle inom TV4-Gruppen.

Hon blir därmed högst ansvarig för att leda och utveckla nyhets- och samhällsjournalistiken inom TV4-Gruppen. Som ansvarig beställare för de programmen kommer hon att arbeta mycket tätt tillsammans med kollegorna på Nyhetsbolaget, som tar över all produktion av TV4-Gruppens nyhets- och samhällsprogram vid årsskiftet.

- Det känns mycket bra att Viveka Hansson snart tillträder på den här viktiga posten. Vi har prioriterat journalistiska meriter i allmänhet och erfarenhet av att leda publicistisk verksamhet i synnerhet i processen, och efter sina 16 år på Expressen uppfyller Viveka de kraven med råge. Hon är dessutom känd som en person med både driv och omdöme, vilket blir en viktig kombination i det nya jobbet, säger Peter Lindström, kanaldirektör TV4-Gruppen.

- TV4-Gruppen är inne i en mycket spännande fas och jag känner mig glad och hedrad över att få bli en del av det arbete som ligger framför oss. Jag har jobbat på Expressen i 16 år och det är självklart med saknad jag lämnar tidningen. Men efter att ha sysslat med journalistik i papper i så många år känns det oemotståndligt att få vara med och utveckla journalistiken i en helt annan form, inom Sveriges ledande tv-hus, säger Viveka Hansson.

Som programdirektör för nyheter och samhälle blir Viveka Hansson en nyckelperson i programledningen. Hon rapporterar till kanaldirektör Peter Lindström.

Viveka Hansson har jobbat som editionschef för Expressens papperstidning sedan 2005. Som en av två editionschefer har hon haft ett övergripande ansvar för produktionen av tidningen. I rollen på Expressen har också ingått ett långsiktigt ansvar för redaktionell utveckling, budget och personal. Tidigare har hon också jobbat som nyhetsreporter och nyhetschef på Expressen, dit hon kom från Norrtelje Tidning 1995.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+ är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.