Svenska Skidskytteförbundet

VM Brons för Anna-Carin Olofsson i Anterselva

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 09:26 CET

Vid gårdagens jaktstart tog Anna-Carin Olofsson sin andra VM medalj när hon körde in som trea.

Det var en spännande tävling där segern avgjordes vid sista skjutningen. Tyskan Magdalena Neuner och Anna-Carin stog bredvid varandra. Med två bom var lyckades Neuner, med en snabbare skjutning, lämna vallen 8 sekunder före Anna-Carin. Samtidigt sköt norskan Linda Grubben fullt och kom ut i spåret bara några meter efter Anna-Carin. Efter ett spännade sista varv och en spurtstrid mellan Anna-Carin och norskan segrade Magdalena Neuner (4) 7,1 sekunder före Linda Grubben (1) och 7,6 sekunder före Anna-Carin Olofsson (5).
Helena Jonsson slutade på en bra 15:e plats (4) och Sofia Domeij 33:a (6).

I herr tävlingen segrade suveränen Ole Einar Björndalen (2) före Maxim Tchoudov (3) och Vincent Defrasne. Bäste svensk blev Mattias Nilsson på en 19:e plats (4). Björn Ferry kom 22:a (5), Carl Johan Bergman 23:a (3) och Magnus Jonsson 30:e (3). Han tog därmed sina första VC-poäng.

I morgon har de aktiva en välförtjänt vilodag. På tisdag är det dags för herrarnas distans tävling över 20 km.