Svenska Rugbyförbundet

VM-kvalet fortsätter på Kristineberg

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 16:45 CEST

På lördag fortsätter Sverige sitt VM-kval på Kristinebergs IP i Stockholm, denna gång mot Moldavien. Moldavien lär utgöra en spännande utmaning – lagen har aldrig tidigare mötts, och Sverige visade genom en jämn match i lördags mot topprankade Ukraina att de hör hemma i Europacupens division 1B.

Rugby är en snabbt växande sport i Moldavien, både bland utövare och fans. De har regelbundet en publik på uppemot 10 000 fans vid sina hemmamatcher i Europacupen. Moldavien rankas också högre än Sverige (rankade på 34 plats jämfört med Sveriges 39 plats).

Men Sverige har bra chanser mot Moldavien. Sverige vann i våras Europacupens division 2A och kvalade upp en grupp, medan Moldavien förlorade alla sina landskamper i våras (mot Belgien, Tyskland och Nederländerna som nu är nedflyttade till Sveriges gamla division). Och svenska landslaget har med sig ett starkt självförtroend från förra helgens match mot Ukraina, så de bevisade att de kan hålla takt med dessa högre rankade lag.

Matchen spelas kl. 15:00 på lördag, på Kristinebergs IP i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Mike Tatu, förbundskapten                           073-540 03 27

Jennifer Sundqvist, pressansvarig SRF     070-433 90 30