VM Pumpar AB

VM Pumpars våtlöpande cirkulationspumpar klarar nu ner till -10˚C som standard!

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2013 08:59 CEST

Traditionellt har det inte varit en bra idé att sätta in en våtlöpande pump i ett kylsystem då konstruktionen gör att mellan 20-30% av den upptagna effekten blir värmeförluster direkt in i mediet.

En pump som drog 1000W levererade med andra ord en värmeeffekt på 2-300W in i systemet som skulle hållas kallt. Därför har det alltid varit bäst att välja en torrlöpande VM-pump till kylsystem.

Med den nya permanentmagnetteknologin är läget annorlunda. Eftersom motorerna är så energieffektiva är problemet med värmeförluster bara en bråkdel av vad de en gång var.

För pumpfabrikanter har det istället svårt att få den avancerade styrningen att fungera i den kalla miljön.

Våra duktiga ingenjörer har nu löst detta och både SimFlex och Magneta klarar som
standard -10˚C! Enda undantaget är våra minsta ”Villapumpar” SimFlex 25-40 och SimFlex 25-60 som klarar media ner till +2˚C.

Läs mer på www.vmpumpar.se och kontakta oss om du vill veta mer.

VM Pumpar - Ett KSB-företag är ett bolag med sina rötter i Vadstena Pumpar och senare ABS Pumps VVS avdelning. Sedan 2005 ingår VM Pumpar i danska Smedegaardkoncernen som har fabriker i Danmark, Schweiz och England. Smedegaard ingår sedan 2012 i sin tur i den världsomspännande KSB-Gruppen med över 16000 anställda.
I produktsortimentet finner ni välkända varumärken som VM, VMP, VME, Shuntmaster samt ett brett sortiment av energiklassade våta cirkulationspumpar med pumpserien SimFlex som främsta produkten.

Mer information finns på www.vmpumpar.se och www.ksb.com