Svenska Orienteringsförbundet

VM-tester avgörs i Stockholm

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2003 16:08 CEST

Om ett år avgörs VM i orientering i Sverige och Västerås. De hårt eftertraktade VM-biljetterna kommer att fördelas efter krävande testlopp i Stockholm. Nu är det klart att nackaklubben Järla IF i augusti nästa år ska arrangera uttagningstävlingarna i terräng sydost om Stockholm.

Nyligen tog Sverige fem medaljer vid VM i Schweiz. Sveriges satsning inför hemma-VM i Västerås 2004 är naturligtvis stor, vilket också kräver hårda uttagningstävlingar.
Järla IF har sydost om Stockholm hittat terräng som är mycket lik den där VM ska avgöras. Området har inte använts för orienteringstävlingar under lång tid och terrängen som löparna kommer att möta är krävande orienteringsteknisk skärgårdsterräng.- Vi har i flera år arbetat för att få tillgång till det här unika området och det känns väldigt roligt att vi nu lyckats, säger Järlas ordförande Nils Nilsson.

2004 fyller Järla IF 90 år och arrangemanget passar väl in i föreningens jubileum. I samband med VM-testerna kommer också publiktävlingar att arrangeras.

Järla IF är en av Sveriges bästa ungdoms- och juniorklubbar, men också en meriterad arrangör. Föreningen har bland annat arrangerat SM, 25-manna, Skol-SM och Stockholm City Cup de senaste åren.