Vodafone Sverige AB

Vodafone lanserar nya varianter av Mobile Connect Card

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2003 13:05 CET

Nya förinställda PC-kort ger Vodafones kunder ännu större frihet i arbetslivet

Nu blir det ännu enklare för Vodafones kunder att arbeta när och där de vill och få mer tid över till livet vid sidan av arbetet. Det i och med att Vodafone Sverige den 3 november lanserar Mobile Connect Card GPRS/WLAN som ger användarna tillgång till Internet, e-post och företagsinterna system både via mobilnätet och i Wireless LAN-miljö. Vodafone erbjuder även en variant av PC-kortet utan stöd för WLAN till ett attraktivt pris.

Mobile Connect Card GPRS/WLAN är en vässad efterföljare till det GPRS- baserade PC-kort som Vodafone lanserade i våras. Det erbjuder användarna betydligt fler sätt att trådlöst nå Internet, e-post och företagsinterna system eftersom det fungerar både via GPRS, höghastighetsdata via GSM och i WLAN-miljö.

Mobile Connect Card GPRS/WLAN bygger på Sony Ericssons nya PC-kort GC79 men har försetts med Vodafones enkla plug'n play-lösning*, användargränssnitt samt ett abonnemang speciellt anpassat för mobila datatjänster. Med den utrustningen behöver användarna inte lägga kraft och energi på inställningar och konfigureringar samtidigt som de får tillgång till Vodafonespecifika kommunikationstjänster via sina bärbara datorer.Till det erbjuder Vodafone ett helhetsgrepp kring support runt PC-kortet.

- Mobile Connect Card GPRS/WLAN är ett PC-kort som täcker fler behov av mobila uppkopplingar i och med att det fungerar både i mobilnätet och i WLAN-miljö. Användarna kommer igång snabbt genom att installera programvaran med den CD som medföljer, och det överskådliga användargränsnittet ger möjlighet att skicka SMS direkt från datorn, säger Anders Sjöholm, chef affärsområde Företag.

Mobile Connect Card GPRS/WLAN ger användarna tillgång till sitt företags data-och informationstjänster via Vodafones omfattande GPRS-nät** och via GSM-nätet genom höghastighetsdata. Möjligheten att använda kortet också via WLAN betyder att användarna kan koppla upp sig i hastigheter upp till 11 Mbps när de befinner sig i områden som har WLAN-täckning, t ex på kontoret eller där det finns publik täckning.

Dessutom lanserar Vodafone ytterligare ett PC-kort den 3 november - Vodafone Mobile Connect Card GPRS - som också det är en uppgraderad version av det i våras lanserade GPRS-kortet. Vodafone Mobile Connect Card GPRS fungerar till skillnad från föregångaren både i GPRS-nätet och i GSM-nätet via höghastighetsdata. Kortet bygger på Sony Ericssons PC- kort GC75 men har precis som Vodafone Mobile Connect Card GPRS/WLAN skräddarsytts för att underlätta för användarna och ge mervärde i form av olika kommunikationstjänster.

- Med Mobile Connect-serien vänder vi oss framför allt till människor som reser mycket inom sitt arbete samt till gruppen enmans- och småföretagare. Den förstnämnda kategorin har ett behov att kunna spara tid när de är på resande fot och den senare gruppen har både viljan och möjligheterna att själva välja var, när och hur de vill arbeta. För båda målgrupperna passar Mobile Connect perfekt, säger Anders Sjöholm.

Mobile Connect-serien ingår i de företagslösningar som Vodafone erbjuder inom ramen för Mobile Office-konceptet där man likt konsumentkonceptet Vodafone live! tar ett helhetsgrepp för att erbjuda sina företagskunder enkla och användarvänliga mobila tal- och datatjänster. Mobile Connect- kunderna slipper lägga energi på att fundera på om de ska kontakta hårdvaruleverantör eller operatör om de har frågor kring Mobile Connect. Genom helhetsperspektivet svarar Vodafones support på alla frågor, oavsett om det rör hårdvara (PC-kortet), mjukvara (användargränssnittet) eller datatrafik.

PC-korten Mobile Connect Card GPRS och Mobile Connect Card GPRS/WLAN finns i butik hos Vodafones återförsäljare och i Vodafones egna affärer från och med den 3 november.

För mer information om teknisk data kring PC-korten i Mobile Connect- serien besök www.vodafone.se

För pressbilder på Mobile Connect Card GPRS/WLAN se http://www.vodafone.se/433.jsp?smid=3

Priser Mobile Connect Card GPRS (exklusive moms)

Rekommenderade cirkapriser från Vodafone för Mobile Connect Card GPRS
är: 2195 kronor

Priser Mobile Connect Card GPRS/WLAN (exklusive moms)

Rekommenderade cirkapriser från Vodafone för Mobile Connect Card GPRS/WLAN är: 2995 kronor

Priser Mobile Connect abonnemang
Mobile Connect-abonnemang, månadsavgift 199 kr, anslutningsavgift 200 kr Abonnemanget inkluderar 15 MB/månad. Därefter 16 kr per överförd MB

GPRS-tillägg för vanlig abonnemangsform:
GPRS inkl 2MB/månad 52:-/månad, därefter 16 kronor per MB
GPRS inkl 5MB/månad 80:-/månad, därefter 16 kronor per MB
GPRS inkl 10MB/månad 124:-/månad, därefter 16 kronor per MB GPRS inkl 40MB/månad 340:-/månad, därefter 14.40 kronor per MB

* För WLAN kan vissa inställningar variera beroende på leverantör av WLAN. Det kan vara nödvändigt att kontakta WLAN-leverantören.
** Vodafone Sverige har gprs-avtal för roaming i följande länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Holland, Irland, Italien, Kina, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Ungern, USA och Österrike.

För mer information kontakta:
Anders Sjöholm, affärsområdeschef, Företag
Telefon: 0708-33 10 22, e-post: anders.sjoholm@vodafone.se