Vodafone Sverige AB

Vodafone live-mobilen Sharp GX20 ger rikare färgkänsla och bildupplevelse

Pressmeddelande   •  Sep 22, 2003 12:40 CEST

Med en skärmupplösning på 240 x 320 bildpunkter tar Vodafone live- mobilen Sharp GX20 Vodafones kunder till en kontrastrikare och skarpare mobil värld i färg och bild. Lägg därtill att den smäckra snäckskalsmobilen också erbjuder en yttre färgdisplay, videomeddelandefunktion och en inbyggd digitalkamera som kan ta bilder i 310 000 pixlar och i makroperspektiv. Det ger vid handen en modell som tar mobil bildkommunikation ytterligare ett stort steg framåt.

Japanska Sharp GX20 är efterföljaren till Vodafone live-mobilen Sharp GX10i och den har utrustats med en mängd nya finesser för att ytterligare öka upplevelsen av mobil kommunikation i färg, ljud och bild. Förutom alla förbättringar i bildkvalitet och kamerafunktioner har Sharp GX20 även en dedikerad knapp till Vodafone live-portalen, för att användarna ännu snabbare ska kunna nå alla tjänster i Vodafone live!

- Vi är jätteglada att kunna introducera Sharp GX20 på den svenska marknaden. Modellen är optimalt anpassad för alla tjänster i Vodafone live! och ger med sin fantastiska bildkvalitet och sofistikerade kamerafinesser användarna högsta möjliga upplevelse av mobil kommunikation i färg och bild. Sharp GX20 är ett tydligt exempel på att mobiler anpassade för den europiska marknaden allt mer närmar sig de som finns i Japan idag, säger Göran Mannerstråle, chef affärsområde Konsument på Vodafone.

Dubbla färgdisplayer
Sharp GX20 erbjuder dubbla displayer i färg, där både den huvudskärmen (LCD) och den frimärkstora yttre skärmen visar 65 536 färger. Huvuddisplayen har hela 240 x 320 bildpunkter vilket ger en fantastisk skarp och kontrastrik bildkvalitet och skärmen har också förstorats jämfört med föregående modell. Den yttre displayen har en upplösning på 60 x 80 pixlar där användaren liksom för huvudskärmen kan välja sin egen bakgrundsbild och få information om vem som ringer samt information kring tid och datum. Den yttre displayen har också en viktig funktion när användaren vill ta självporträtt eftersom den även fungerar som kamerasökare.

Digitalkamera med videofunktion, makroperspektiv och blixtljus Den inbyggda digitalkameran i Sharp GX20 har utrustats med en mängd finesser. Kameran har 310K pixlar upplösning och erbjuder tre zoomlägen samt har en kameralins som går att ställa in på makroperspektiv när man vill ta närbilder. Kameran tar stillbilder i tre olika storlekar och kan lagra cirka 173 småbilder (120 x 160 pixlar), 75 i mellanstorlek (240 x320) eller 37 stora bilder (480 x 640). Mobilen har också utrustats med en lampa vid sidan av kameralinsen som hjälper till att belysa objekten vid mörka fototillfällen. Utöver detta erbjuder också Sharp GX20 användarna möjlighet att spela in cirka 10 till 20 sekunders videosnuttar som kan skickas som Video-MMS till andra mobiler som har videofunktion eller till e-postadresser*.

Brett utbud av javaspel
Sharp GX20 är optimalt anpassad för färg-, ljud- och bildtjänsterna inom Vodafone live!. Den har en dedikerad knapp bland övriga tangenter som leder användaren direkt till Vodafone lives stora utbud av nyheter, spel och nöje. Bland annat kommer under hösten ett 20-tal javaspel från spelutbudet i Vodafone live! att anpassas för Sharp GX20, och mobilens fantastiska bildkvalitet ökar ytterligare den mobila spelupplevelsen. Javaspelen laddas lätt ner från Vodafone live-portalen till mobilen till en kostnad mellan 30 kronor och 50 kronor. När väl spelet är nedladdat kan användaren spela det så många gånger han eller hon vill. Bland kommande spel för Sharp GX20 märks bland annat FIFA Football 2003 Mobile International Edition och EA Tiger Woods PGA Tour Mobile Edition.

Sharp GX20 kommer att lanseras under oktober 2003. Pressbilder på Sharp GX20 finns att hämta på: http://www.vodafone.se/433.jsp?smid=3

För mer information kontakta:
Göran Mannerstråle, chef affärsområde Konsument
Telefon: 0708-33 18 45, e-post: goran.mannerstrale@vodafone.se David Erixon, marknadschef affärsområde Konsument
Telefon: 0709-61 47 77, e-post: david.erixon@vodafone.se

* Annan mobil förutom Sharp GX20 med videofunktion är t ex Vodafone live- mobilen Nokia 3650. För att kunna titta på video-MMS via e-post krävs att användaren till sin PC laddar ner en spelare som klarar av .3gp- format.

Prisuppgifter Sharp GX20
Rekommenderade priser för Sharp GX20 från Vodafone är:
825 kr med abonnemang Vodafone 60 eller 120 med 150 kr i förhöjd månadsavgift och 24 månaders bindningstid. 5 395 kr med Vodafone abonnemang med 0 kr i förhöjd månadsavgift och ingen bindningstid

Om Vodafone live!
Vid köp av Sharp GX20 med ett nytt abonnemang eller kontantkort får användaren tillgång till alla tjänster i Vodafone live! automatiskt. Detsamma gäller de som redan har kontantkort eller abonnemang inom Vodafone, de behöver bara komplettera med mobilen för att kunna ta del av tjänsterna i Vodafone live! Sedan tidigare ingår Panasonic GD87, Nokia 7650, Nokia 3650, Sony Ericsson T610 och Sharp GX10i i erbjudandet och under hösten 2003 planerar Vodafone för ännu fler Vodafone live- mobiler från olika mobiltelefontillverkare.

Med Vodafone live! kan användarna fotografera, skicka och ta emot färgbilder, ladda ner och spela spel, skicka e-post, ladda hem polyfoniska ringsignaler, ta del av de senaste nyheterna, hämta information i färg och bild om allt från sport och väder till bästa restauranger och senaste filmutbud, och naturligtvis, ringa eller ta emot samtal.

Vodafone live! säljs i ett paket där kameramobilerna som ingår är förprogrammerade för alla tjänster och färdiga att använda direkt när man går ut ur affären. Tjänsterna nås sedan enkelt genom Vodafone lives egna användargränssnitt direkt från mobiltelefonen.

Specifikationer Sharp GX20
Trippelband (GSM900/1800/1900)
Inbyggd Digital kamera VGA CCD 310 k pixel
Bildstorlek: upp till 480 x 640 pixlar