Vodafone Sverige AB

Vodafone ny huvudsponsor för svenska landslaget i snowboard och freestyle

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2003 11:12 CEST

Vodafone Sverige och Svenska Skidförbundets grenar snowboard och freestyle tecknar nu ett treårigt sponsoravtal. Därmed tar svensk actionsport ytterligare ett viktigt kliv mot att bli ett erkänt och välkänt begrepp inom idrotten. Sponsringsavtalet omfattar svenska landslagen och den nationella satsningen Dream.

Det treåriga samarbetet sträcker sig över OS i Turin 2006 vilket ger en bra grund för arbetet mot nya medaljer på den internationella arenan. Ekonomiskt betyder naturligtvis det nya samarbetet mycket för Svenska Skidförbundet men associationen med Vodafone, som är ett starkt internationellt varumärke, är också viktig. Det ger en bra tyngd och ett budskap om att nu är vinteractionsporter etablerat inom idrotten.

– Det är oerhört roligt för Svenska Skidförbundets grenar snowboard och freestyle, att nå ett samarbete med en stor internationell partner, säger Carl-Erik Stålberg, Svenska Skidförbundets styrelseordförande. Samarbetet innebär inte bara ett ekonomiskt tillskott utan arbetet inom Svenska skidförbundet kommer även att effektiviseras med Vodafones tjänster, såväl i backen som utanför.

Landslagen i snowboard och freestyle har varit mycket framgångsrika de senaste åren och samarbetet med Vodafone kommer att stärka landslagens position ytterligare. Samarbetet är dock större än så. Svenska Skidförbundet kommer att på allvar att lansera den nationella satsningen "The dream concept" till hösten. Det är en ny heltäckande plattform som riktar sig till alla snowboard- och skidintresserade ungdomar. Samarbetsavtalet med Vodafone omfattar även Dream vilket kommer att öka möjligheterna att tävla och träna för svenska åkare. Detta kommer i sin tur att skapa fler duktiga svenska åkare för framtidens landslag.

För Vodafones del är sponsorsatsningen en möjlighet att få bidra i utvecklingen av två mycket starkt växande sportgrenar i Sverige, samtidigt som engagemanget ger en ny kontaktyta mot en yngre generation människor och stärker varumärket i den målgruppen.

– Mobil kommunikation står liksom snowboard och freestyle för frihet och därför ser vi klara kopplingar mellan Vodafone och de båda landslagen, säger Göran Mannerstråle, chef affärsområde Konsument på Vodafone Sverige. Målet med samarbetet är att bidra till fortsatta framgångar för landslagen och stärka återväxten inom sporten, samtidigt som vi får fantastiska möjligheter att synliggöra vårt varumärke och våra tjänster hos en för oss mycket intressant och viktig målgrupp.

Utöver exponering på landslagsdräkter kommer Vodafones kunder märka av samarbetet genom en rad aktiviteter som sker tillsammans med landslagen och inom Dream-konceptet, bland annat möjligheter att träffa åkarna och interagera med dem via Vodafones tjänster.

Avtalet träder ikraft 1 juli, 2003.

För mer information kontakta:

Vodafone
Göran Mannerstråle, chef affärsområde Konsument