Vodafone Sverige AB

Vodafone utvecklar nya mobiltjänster med FöreningsSparbanken

Pressmeddelande   •  Jul 04, 2003 08:44 CEST

Vodafone har slutit ett avtal med FöreningsSparbanken om utveckling av mobiltelefonitjänster. I ett första steg blir det möjligt för FöreningsSparbankens och samverkande sparbankers 1,3 miljoner privatkunder i Internetbanken att teckna mobilabonnemang, köpa kontantkort och få tillgång till saldo och samtalsspecifikationer. Genom tjänsterna får kunden sin hushålls- och mobilekonomi samlad på ett ställe.

– FöreningsSparbanken blir första bank i Norden som erbjuder kunden uppgifter om sin privatekonomi och mobiltelefoni på ett och samma ställe, säger Marie Persson Björkman, chef affärsområdet Service Provision på Vodafone Sverige. För oss är det väldigt stimulerande att arbeta med en stor bank som ser mobiltelefonin som ett verktyg att göra vardagen enklare för sina kunder.

För Vodafone och FöreningsSparbanken innebär avtalet ett långtgående samarbete där parterna gemensamt kommer att utveckla mobila tjänster designade för bankens kunder. Genom FöreningsSparbankens Internetbank kan kunden administrera alla abonnemang och kontantkort som omfattas av hushållet. Kunden kan till exempel fylla på barnens kontantkort via Internetbanken, få tillgång till saldo och samtalsspecifikationer samt teckna nya abonnemang. Parternas ambition är också att ytterligare utveckla tillgängligheten av banktjänster via mobiltelefonen.

De första tjänsterna planeras att finnas tillgängliga i Internetbanken under hösten 2003.

För mer information kontakta:
Vodafone
Marie Persson Björkman, chef affärsområdet Service Provision,