Rackspace

Vodafone väljer Rackspace för mobil betalningsplattform

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 11:45 CEST

M-PESA används av 16 miljoner kunder i tillväxtländer

Vodafone väljer Rackspace för att hantera företagets M-PESA-plattform för snabb överföring av pengar via mobilen.

M-PESA är en mobil plattform utformad för snabba, säkra och enkla överföringar av pengar från person till person. För tillväxtländer där bankinfrastruktur utanför storstäder är obefintlig eller begränsad är tjänsten mycket värdefull. I nuläget finns tjänsten i Kenya, Tanzania, Sydafrika, Afghanistan och Fiji, och används av drygt 16 miljoner kunder.

– Rackspace har lång erfarenhet av att snabbt kunna möta efterfrågan från kunder, och vi är glada att samarbeta med dem för att kunna leverera denna viktiga och alltmer populära tjänst. Det är viktigt för oss att arbeta med ett webbhotell som kan erbjuda såväl omfattande säkerhet som support dygnet runt. Rackspace har visat sin förmåga att leverera, och deras snabba svarstider ger oss möjlighet att snabbt och effektivt skala upp tjänsten för att möta toppar i efterfrågan, säger Neil Dwyer, verksamhetschef på Vodafone.

Vodafone planerar att införa M-PESA i andra länder där förekomsten av traditionell bankinfrastruktur är låg och mobilpenetrationen är hög.

– Vi är glada över att få jobba med Vodafone i detta projekt för att kunna stödja människor som idag inte har tillgång till banker. Tjänsten hjälper dem att bli mer ekonomiskt aktiva genom att använda innovativ teknik, säger David Kelly, vd på Rackspace.

Rackspace använder satellitbaserad strömningsteknik och klustrade databasservrar för att skicka och ta emot transaktionsdata i realtid. De levererar också backup och lagringslösningar för alla program och webbservrar som används i projektet.

Om Rackspace Hosting
Rackspace Hosting är världsledande inom lagring och molntjänster. De senaste fem åren har företaget varit med på Financial Times ‘Top 50 Great Place to Work in the United Kingdom’-lista. Rackspace erbjuder ett komplett utbud av IT-tjänster, inkluderat Managed Hosting, Cloud Hosting och Email & Apps. Rackspaces kunder har dygnet runt tillgång till den prisbelönta kundtjänsten Fanatical Support. För mer information se www.rackspacehosting.se.

Om Vodafone
Vodafone är ett av världens största mobilkommunikationsföretag sett till intäkter, med cirka 347 miljoner kunder (per den 30 juni 2010). Vodafone har för närvarande delägare i över 30 länder på fem kontinenter, och över 40 partners världen över. För mer information, se www.vodafone.com.

För mer information, kontakta:
Brooke Hamilton, Rackspace
brooke.hamilton@rackspace.co.uk