Vodafone Sverige AB

Vodafones kunder kan kommunicera i bild med sina nordiska grannar

Pressmeddelande   •  Maj 12, 2003 18:08 CEST

Vodafones kunder kan kommunicera i bild med sina nordiska grannar

Vodafone Sverige, finska Radiolinja och danska TDC Mobil erbjuder nu sina kunder möjligheten att kommunicera med varandra i bild-, ljud- och textmeddelanden, så kallade MMS, över de nordiska landsgränserna.

MMS tillför en ny dimension till mobil kommunikation och innebär att mobilanvändare kan dela upplevelser i bild, ljud och text från vilket tillfälle och i vilken sinnesstämning som helst.

Det nordiska erbjudandet från Vodafone Sverige, Radiolinja (Finland) och TDC Mobil (Danmark) är ett resultat av företagens nära samarbete inom Vodafonegruppens nätverk och innebär att kunderna inom de tre mobiloperatörerna kan kommunicera med varandra via MMS. Samarbetet är ett bland de första i världen att möjliggöra MMS-kommunikation mellan olika länders mobilnät. Kostnaden för en svensk Vodafone-kund att skicka till kund i Radiolinjas eller TDC Mobils nät är under en kampanjperiod 1.50 kronor.

Nyligen blev också Vodafone första operatör i Sverige att erbjuda sina mobilanvändare kommunikation via MMS med samtliga svenska mobilanvändare, och detta nordiska erbjudande är ytterligare ett viktigt steg i Vodafones satsning inom området bildkommunikation.

- Det finns många band mellan oss nordbor av tradition och det knyts hela tiden nya, inte minst inom arbetslivet där nordiska samarbeten mellan företag blir allt vanligare. Det resulterar sin tur att det också blir allt vanligare att danska, finska och svenska namn samsas i mobilanvändarnas kontaktregister. Vi är därför mycket glada över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att kommunicera via MMS med sina nordiska vänner och kollegor, säger Göran Mannerstråle, chef affärsområde Konsument.

Vodafones svenska kunder kan också skicka MMS från en rad andra länder runt om i Europa till kampanjpriset 1.50 kronor. Dessa länder och operatörer är: Danmark - TDC, Finland - Radiolinja, Frankrike - SFR Cegetel, Irland - Vodafone, Italien - Omnitel Vodafone, Nederländerna - Vodafone, Norge - Telenor, Portugal - Vodafone, Schweiz - Swisscom, Spanien - Vodafone, Storbritannien - Vodafone, Tyskland - D2 Vodafone, Ungern - Vodafone. Kampanjpriset varar till sista augusti.

För mer information kontakta: Göran Mannerstråle, chef affärsområde Konsument Telefon: 0708-33 18 45, e-post: goran.mannerstrale@vodafone.se David Erixon, marknadschef, affärsområdet Konsument Telefon: 0709-61 47 77 ,e-post: david.erixon@vodafone.se