Voddler

Voddler lanserar i Spanien - Nu får även Spanien de senaste storfilmerna och bästa klassikerna helt lagligt

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 13:00 CET

Voddler, Skandinaviens ledande video-on-demand (VOD)-tjänst med en nästa generations plattform, öppnar idag sin tjänst även i Spanien. Efter en stängd pilotfas de senaste månaderna bjuder nu Voddler in alla i Spanien att se de bästa filmerna från hela världen, inklusive de senaste storfilmerna från Hollywood, online eller på sina mobila enheter. Voddler erbjuder de senaste releaserna som hyrfilm, medan en dominerande del av utbudet är annonsfinansierat och därmed utan kostnad för tittaren. Spanien är den första marknaden utanför Skandinavien som Stockholmsbaserade Voddler lanserar.

Under de senaste månaderna har Voddler låtit specifikt inbjudna testare i Spanien få tillgång till tjänsten. Efter att under pilotfasen optimerat tjänsten tar Voddler idag bort kravet att ha en inbjudan och öppnar upp Voddler för hela Spanien att använda tjänsten var de vill, när de vill.

Precis som i Sverige får Spanien nu tillgång till nästa generations molnbaserade VOD-tjänst med film och TV-serier när helst kunden önskar. Voddlers patenterade teknologi möjliggör strömmat innehåll av hög kvalitet till datorer, smartphones samt övriga enheter uppkopplade mot internet. Sedan lanseringen för två år sedan i Sverige har Voddler redan fått över 1,3 miljoner användare i Sverige, Norge, Danmark och Finland – och idag öppnar företaget även i Spanien, sin femte marknad.

-        Spanien är ett självklart val för oss som vår första marknad utanför Skandinavien. Det är ett land med många filmälskare, de har en utbredd bredbandstäckning och en befolkning som konsumerar mer och mer media på nätet, säger Marcus Bäcklund, VD på Voddler.

Voddlers kunder ser de senaste storfilmerna, de bästa klassikerna och de hetaste TV-serierna från världens ledande filmstudios. Över alla marknader har Voddler avtal med filmbolag såsom Warner Bros., Disney, Universal, Sony Pictures och Paramount. I Spanien har Voddler även avtal med Spaniens ledande distributörer och producenter.

-        Med nya metoder för digital distribution möjliggörs en större åtkomst av film till många fler plattformar och enheter. Att erbjuda konsumenten fler valmöjligheter och förstärka filmupplevelsen, både hemma och på resande fot, är kärnan i Warner Bros. digitala strategi. Vi är glada att kunna erbjuda konsumenter möjligheten att enkelt kunna se film genom vårt samarbete med Voddler, säger Juan Angulo, General Manager på Warner Bros. Home Entertainment Group Spanien.

NärVoddler nu öppnar i Spanien består katalogen till en början av 600 titlar. Utbudet kommer snabbt öka för att nå Voddlers standardutbud på ca 5000 titlar och kommer då bestå av både de senaste filmreleaserna och de mest älskade klassiker som hyrfilm samt ett stort utbud som erbjuds som reklamfinansierad och därmed utan kostnad för tittaren. Voddler erbjuder även möjlighet att ladda ned filmer, så tittaren kan se dem även utan uppkoppling.

-        I Spanien, precis som i Skandinavien, är vi både din lokala videobutik med de senaste filmerna och din favorit TV-kanal, och allt tillgängligt online när du vill och kan titta. Med möjligheten att ladda ned filmer behöver du inte ens vara uppkopplad för att se din Voddler-film, säger Anders Sjöman, Kommunikationschef på Voddler.

För att använda Voddler behöver man bara gå till www.voddler.com och börja titta. Voddler är också tillgängligt via specialbyggda appar för alla stora mobila plattfomar: iPad, iPhone, Android, Symbian, Meego och från och med april även Windows Phone.

Voddlers oöverträffade strömningskvalitet kommer av företagets egna patenterade tekniska plattform, VoddlerNet. VoddlerNet möjliggör strömning av film till hög kvalitet genom att varje slutenhet agerar nod i ett decentraliserat nätverk och delar med mig sig av innehåll och utrymme. Allt innehåll i denna decentraliserade lösning, det vill säga strömmand nod-till-nod lösning, är under full central kontroll med komplett kopieringsskydd via DRM- implementation.

För ytterligare information:
Anders Sjöman, Kommunikationschef, Voddler,

anders.sjoman@voddler.com, +46707176078, @anderssjoman on Twitter

Om Voddler
Filmtjänsten Voddler erbjuder lagligt de bästa och senaste filmerna och TV-serierna från 35 av världens ledande filmbolag, inklusive Hollywood-jättarna. På Voddler får du direkt tillgång till annonsfinansierade gratisfilmer (PLAY), hyrfilmer (RENT) och även köpfilm(EST CLOUD). Voddlers patenterade streaming-lösning skapar en filmupplevelse utan motstycke på ett stort och växande antal enheter, som datorer, smart phones, läsplattor och internetkopplade TV-skärmar, och möjliggör funktioner som HD och offline mode. Voddler har idag över 1 miljon registrerade användare i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och expanderar nu internationellt.