Voddler

Voddler släpper gratis Android-app – Fortsätter öppna ”fickbiografer” inför sommarens semesterresor

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2011 11:46 CEST

Filmtjänsten Voddler släpper idag en ny Android-app, som låter filmälskare se både hyrfilm och gratis­film från Voddlers katalog på sina Android-telefoner. Appen är gratis att ladda hem från Android market. Voddler öppnar med detta ännu ett visningsfönster, utöver den iPhone-app och webbtjänst som redan finns, och underlättar för alla som enkelt vill se film under sommarsemestern.

-          Med vår iPhone-app öppnade vi en biograf i din ficka. Med Android-appen öppnar vi nu ännu fler fickbiografer. Vi får ännu ett fönster mot vårt ”moln” av filmer och TV-serier, så att tittare ska kunna se film var och när de vill, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler.

Voddlers app är gratis att ladda ned. Bara gå till Android Market på din Android-telefon, sök efter ”Voddler” och installera appen. Sen är det bara att börja titta på film. Appen finns även online: sök efter ”Voddler” på https://market.android.com.

-          När vi nu lägger till fler visningssätt så blir det ännu viktigare med smidiga övergångar mellan fönstren. Det är därför som du t ex kan börja se film i mobilen på väg hem, och sedan när du kommer hem till din dator eller internetkopplade TV, så kan du fortsätta se exakt där du var i filmen, fortsätter Anders Sjöman.

Voddlers Android-app kräver inget särskilt abonnemang och filmvisningen fungerar såväl på mobilnätet som WiFi. Filmerna i appen kommer från Voddlers växande katalog om 4 500 titlar, och omfattar både hyrfilmer och annonsfinansierade gratisfilmer.  Vid lanseringen har Voddler aktiverat drygt 200 titlar för mobilvisning, och nya titlar kommer läggas till i jämn takt framöver.

På intäktssidan ger den nya appen, precis som den tidigare iPhone-appen, annonsörer möjlighet att nå ut med reklamfilmer direkt i mobilen. Som alltid på Voddler ligger reklamen precis före huvudfilmens början.

-          När vi lanserade iPhone-appen i våras dubblerade vi antalet visningar första veckorna. Våra erfarenheter sedan dess visar att reklam före filmerna upplevs som naturliga och icke-störande även på mobilen. Här kan annonsörer placera reklamfilm i mobiltelefonen på ett sätt som är effektivt och som konsumenterna känner igen, säger Oskar Boding, säljchef på Voddler.

Voddlers nya Android-app ersätter den tidigare planeringsappen Voddler hade på Android Market.

För mer information:

Anders Sjöman, kommunikationschef Voddler,
anders.sjoman@voddler.com, +46707176078, @anderssjoman på Twitter

Om Voddler
Filmtjänsten Voddler erbjuder de bästa filmerna och serierna lagligt direkt till internetkopplade enheter. På Voddler kan du se både hyrfilm och annonsfinansierad gratisfilm, var och när du vill, med kvalitetstitlar från över 30 av världens ledande filmbolag. Voddler finns tillgängligt i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Voddlers affär är att erbjuda en premiumtjänst för tittare, innehållsägare och annonsörer.