Voddler

Voddler slutför riktad nyemission och utökar styrelsen inför fortsatt expansion.

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2010 07:00 CEST

Svenska filmtjänsten Voddler har slutfört en fulltecknad nyemission i form av private placement som tillför bolaget 40 miljoner kronor i nytt kapital. Utöver privata investerare investerar även finska tele­kombolaget Elisa, ledande leverantör av kommunikationstjänster i Norden. Voddler får också en ny styrelseledamot i Mikael Rönnblad, VP Consumer Services Business på Elisa.

Utöver investeringen har Voddler även ingått samarbetsavtal med Elisa för att tillsammans föra ut Voddler på den finska marknaden. Bland annat har Elisa exklusivitet i att erbjuda sina kunder ”invites” för att använda Voddler.

-          Video och film är en strategiskt viktig del i våra planer framöver, både på nuvarande och nya marknader. Det blev självklart att investera i och inleda samarbete med Voddler, den ledande video-on-demand tjänsten på marknaden, säger Vesa-Pekka Nikula, Vice President Business Development på Elisa

Voddler fortsätter arbetet med sin tekniska utveckling och sin internationella expansion. Samtidigt ligger Voddlers mål om att nå lönsamhet i Skandinavien under första halvåret 2011 fast.

-          Vi är mycket nöjda med samarbetsavtalet och att Elisa investerar i Voddler. Elisa är marknads­ledande i Finland och Estland och en stark partner när vi nu vill föra ut Voddler till nya kunder och nya marknader. Vi ser mycket fram emot att få jobba tillsammans, säger Marcus Bäcklund, VD och styrelseledamot på Voddler

Voddler har drygt 720 000 registrerade användare. Av Voddlers ca 2 500 titlar är drygt 80% gratisfilmer som finansieras med reklamfilm före huvudfilmen. Hittills i år har Voddler visat närmare 4 miljoner filmer. Voddler finns fritt tillgängligt för alla i Sverige och Norge, och för närvarande på en inviatation-only bas i Finland och Danmark.

Voddler är privatägt och obundet till film- och mediebranschen. Bland företagets ägare och investerare ingår idag grundarna, personalen, ledningen, Eqvitec Partners samt ett antal privatpersoner.

För mer information, kontakta:

Anders Sjöman, VP Communications, +46-70-717 60 78, anders.sjoman@voddler.com

About Voddler
Founded in 2005, Voddler is located in Stockholm, Sweden. Voddler’s mission is to offer a premium video service for users, advertisers and content owners. Voddler brings together premium content from leading content companies including Walt Disney, Dreamworks, Paramount, Warner Bros., Touchstone Pictures, Metro Goldwyn Mayer, New Line Home Entertainment, Columbia Pictures, HBO Home Video, Miramax, Buena Vista, Sony Pictures, Castle Rock Entertainment, Turner Entertainment, Sandrew Metronome, Atlantic Pictures, Scanbox, Noble Entertainment, PAN Vision, Nonstop Media, TVF, FilmFactory and BBC Worldwide.