Voddler

Voddler visar kortfilmsfestivalen Pixels vinnare på nätet och på iPhone – hjälper nya filmtalanger nå ut till större publik

Pressmeddelande  •  2011-04-08 07:59 CEST

På lördag 16 april hålls den årliga kortfilmsfestivalen Pixel för 14 året i Lund. Nytt för i år är att ett urval av festivalens vinnarfilmer kommer visas gratis på Voddler. De kommer att finnas tillgängliga på Voddler direkt efter prisutdelningen på lördagkvällen, och kommer sedan finnas kvar för filmintresserade att se när de vill, både på Voddlers sajt och i dess iPhone-app.

-          Precis som Pixel vill även vi hjälpa unga filmskapare att nå ut med sina filmer till en bredare publik. Efter att filmerna haft sina första möten med publiken på festivalen sprids de nu ytterligare via Voddler. Vi är oerhört glada över att vara festivalens digitala spegling, till nytta för de filmintresserade som inte har möjlighet att närvara på Pixel, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler.

Pixel är en av Sveriges största kortfilmsfestivaler för oetablerad film och hade sin start 1996. Festivalen lyfter fram unga och oetablerade filmare och ger dem möjligheten att visa sina verk för en större publik samt träffa andra filmare och branschfolk. Över 170 kortfilmer har anmälts till årets festival, och placerats i tävlingsklasser utifrån filmskaparens ålder, ytterligare ett sätt att lyfta fram nya filmtalanger.

På Voddler kommer de vinnarfilmerna att finnas tillgängliga så fort festivalens jury hållit sin prisutdelning. Filmerna ligger sedan kvar under överskådlig framtid för filmintresserade att se när de vill. Filmerna kommer även kunna ses i Voddlers app för iPhone och iPad.

-          Det är otroligt många bra kortfilmer som visats på Pixel genom åren. Men det är sällan de sedan får en större spridning utanför festivalsammanhanget. Nu når de ut till en större publik via Voddler. Missade du de filmer som blev snackisar under festivaldagen kan du nu se de när du vill oavsett var du är, säger Kjersti Greger, projektledare Pixel 2011.

För mer information:

Om Voddler
Filmtjänsten Voddler erbjuder de bästa filmerna och serierna lagligt direkt till internetkopplade enheter. På Voddler kan du se både hyrfilm och annonsfinansierad gratisfilm, var och när du vill, med kvalitetstitlar från över 30 av världens ledande filmbolag. Voddler finns tillgängligt i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Voddlers affär är att erbjuda en premiumtjänst för tittare, innehållsägare och annonsörer.

Om Pixel
Pixel, Skånes kortfilmsfestival, är en av Sveriges största festivaler för oetablerad film och hade sin start 1996. Festivalen lyfter fram unga och oetablerade filmare och ger dem möjligheten att visa sina verk för en större publik samt träffa andra filmare och branschfolk. Pixel har sitt fokus på kortfilmsproduktioner.

Founded in 2005, Voddler is located in Stockholm, Sweden. Voddler’s mission is to offer a premium video service for users, advertisers and content owners. Voddler brings together premium content from leading content companies including Walt Disney, Dreamworks, Paramount, Warner Bros., Touchstone Pictures, Metro Goldwyn Mayer, New Line Home Entertainment, Columbia Pictures, HBO Home Video, Miramax, Buena Vista, Sony Pictures, Castle Rock Entertainment, Turner Entertainment, Sandrew Metronome, Atlantic Pictures, Scanbox, Noble Entertainment, PAN Vision, Nonstop Media, TVF, FilmFactory and BBC Worldwide.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom