Voddler

Voddler visar Novemberfestivalens tävlingsfilmer – ger unga svenska filmskapare chans nå ut över hela Norden

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 08:34 CET

Helgen 18 – 20 november hålls för sextonde året ”SM i ung kortfilm” som Novemberfestivalen i Trollhättan ofta kallas. Nytt för i år är att alla tävlingsfilmer ges möjlighet att visas på filmtjänsten Voddler.  De finns att se på Voddler från festivalhelgen, och ligger sedan kvar för filmintresserade i hela Norden att se när de vill, både på Voddlers sajt och på Voddlers alla mobilappar.

Novemberfestivalen, som hålls i Trollhättan varje år, är en arena för ung svensk film. Över 60 kortfilmer gjorda av ännu ej etablerade filmare i åldern 16-26 år visas och tävlar om årets Novemberstatyetter. Varje deltagande film har tidigare under året valts ut vid någon av de 19 regionala uttagningsfestivalerna runt om i Sverige. Tävlingsmomentet utgör en nationell final och kallas ibland "SM i ung kortfilm".

- Precis som Novemberfestivalen vill vi hjälpa unga filmskapare att nå ut med sina verk. Efter att filmerna haft sina första möten med publiken på festivalen är vi glada att hjälpa till att de sprids vidare och når en bred publik, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler.

På Voddler kommer tävlingsfilmerna att finnas tillgängliga så fort de visats på festivalen, det vill säga hälften läggs ut på lördag 18 november och resterande del söndag 19 november. Filmerna ligger sedan kvar på voddler.com för filmintresserade i hela Norden att se när de vill. Filmerna kan även ses i Voddlers mobilappar för iPad, iPhone, Android, Nokia Symbian och Nokia Meego.

- Sverige är sprängfyllt av talangfulla unga filmare som vi tillsammans med Voddler kan hjälpa att nå ut ännu bredare. Och för de filmälskare som inte har möjlighet att komma till Trollhättan finns nu chansen att se alla filmer som blev snackisar under festivaldagarna när de vill oavsett var de är, säger Nomi Szpiro, festivalkoordinator på Novemberfestivalen.

Alla tävlingsfilmer erbjuds möjlighet att visas på Voddler, men det är självklart upp till varje filmskapare att bestämma ifall filmen skall visas på Voddler. De intäkter Voddler får via reklam i samband med filmvisningar delas med filmskaparen.  Reklam på Voddler visas enbart före huvudfilmen, och filmen bryts aldrig för reklamavbrott.

För mer information:

Om Voddler

Filmtjänsten Voddler erbjuder de bästa filmerna och serierna lagligt direkt till internetkopplade enheter. På Voddler kan du se både hyrfilm (RENT) och annonsfinansierad film (PLAY), var och när du vill, med kvalitetstitlar från över 30 av världens ledande filmbolag, inklusive de ledande Hollywood-bolagen. Över 1 miljon registrerade kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland tittar varje vecka på hundratusentals filmer på www.voddler.com, i sina mobiltelefoner och läsplattor, eller på internetkopplade TV-skärmar. Voddlers affär är att erbjuda en premium video-on-demand (VOD) tjänst för tittare, innehållsägare och annonsörer.

Om Novemberfestivalen
Novemberfestivalen i Trollhättan (www.novemberfestivalen.se) är en arena för ung svensk film, där kortfilmer av ännu ej etablerade filmare i åldern 16-26 år tävlar om årets Novemberstatyetter. Varje deltagande film har tidigare under året valts ut vid någon av de 19 regionala uttagningsfestivalerna runt om i Sverige. Novemberfestivalen arrangeras av N3 Mötesplats för ung kultur, Trollhättans Stad, med stöd av Svenska Filminstitutet, Västra Götalandsregionen och Folkets Hus Kulturhuset i Trollhättan.

Om Voddler:
Filmtjänsten Voddler erbjuder de bästa filmerna och serierna lagligt direkt till internetkopplade enheter. På Voddler kan du se både hyrfilm (RENT) och annonsfinansierad film (PLAY), var och när du vill, med kvalitetstitlar från över 30 av världens ledande filmbolag, inklusive de ledande Hollywood-bolagen. Över 1 miljon registrerade kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland tittar varje vecka på hundratusentals filmer på voddler.com, i sina mobiltelefoner och läsplattor, eller på internetkopplade TV-skärmar. Voddlers affär är att erbjuda en premium video-on-demand (VOD) tjänst för tittare, innehållsägare och annonsörer.