Volontärresor AB

Volontärresor AB stänger Lejonprojekt i Johannesburg!

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 18:39 CEST

Volontärresor AB avråder ifrån att resa till Lejonparken i Johannesburg, Sydafrika på grund av missförhållande samt risk för Lejonens "slutdestination"

Efter resultatlösa och kraftiga påtryckningar ifrån Volontärresor AB om att dels förändra levnadsförhållandena för de unga lejonen på Lejonparken utanför Johannesburg, Sydafrika, samt utebliven redovisning av vart lejonen skickas när de blir vuxna har lett till att Volontärresor AB har beslutat att sluta skicka volontärer till detta projekt. Genom att sätta en varningstriangel på projektet uppmanar vi samtliga Volontärresenärer att välja ett bra volontärprojekt i stället. "Vi vill inte medverka till att Lejon skulle kunna hamna som jakttroféer hemma hos rika Jägare runt om i världen" säger Lars Jacobsson, VD,  Volontärresor AB

Fakta om volontärresor

Att resa ut som volontär har under de senaste åren blivit alltmer populärt som resform. Idag kan man jobba som volontär i ett 25-tal länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Populära länder är Ghana, Tanzania, Uganda, Thailand och Indien med volontärprojekt i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika och Latinamerika lockar många volontärer.

Restiden varierar mellan två veckor och sex månader. Vanligaste restiden är två månader. De flesta volontärer är mellan 18 och 25 år, men alltfler äldre väljer också denna resform idag. Volontären tas emot av en lokal kontaktorganisation men står för alla sina egna kostnader i landet, dvs mat och husrum, resor, försäkringar mm Kostnad för flygresan tillkommer.

Vill du veta mer? Besök www.volontarresor.se