Volontärresor AB

Volontärresor ger nya perspektiv

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 14:14 CEST

Volontärresor ger nya perspektiv

- Många företag vill ge sina anställda en annorlunda möjlighet till

vidareutbildning. Genom en volontärresa får man ny energi och nya perspektiv på vardagliga problem, något som kan komma både den enskilde och företaget tillgodo.

Det säger Stefan Sterve, delägare på resebyrån Volontärresor, som märkt en påtaglig ökning av antalet volontärer i aktiv yrkesålder.

Allt fler människor vill kunna kombinera nytta med nöje på sin semester. Det är en anledning till att volontärresor blivit ett populärt alternativ till vanliga semesterresor. Som volontär bor man oftast i vanliga familjer och hjälper till i skolor, på barnhem eller i hälsoprojekt under en begränsad tid.

- Volontären väljer själv vilket land och vilket projekt han eller hon vill arbeta på

och hur länge man vill stanna, berättar Stefan Sterve.

- De flesta som hittills åkt ut har varit unga studenter, men det senaste året har vi

märkt att intresset börjat spridas till alla åldrar.

En av dem som varit ute som volontär är Ulf Ereskog, 53 år, från Nyköping. Till vardags är han konsult med inriktning bland annat på stresshantering och utbrändhet. Efter en nära anhörigs plötsliga dödsfall kände han ett behov av att bryta vardagsrutinerna under en period. Han ville få tid till eftertanke och nya perspektiv. Han fick volontärplats som informatör tre månader inom ett HIV/Aids-projekt i Ghana.

Det svåraste med arbetet var den bristande infrastrukturen, berättar Ulf. Bara att göra ett bankärende kunde ta en hel dag. Synen på tid var så annorlunda:

- Det hände att vi bestämt att ha HIV-information i en skola kl 11. Men så blev det

istället till slut information kl 15 - i en helt annan skola!

- Eftersom jag i mitt eget yrke arbetar med stress och utmattning var det väldigt

intressant att själv hamna i en situation där jag fick lära mig att vänta. I början satt jag som på nålar, men sedan lärde jag mig att bara "gilla läget". Det var nyttigt. Och något människor som gått in i väggen skulle må bra av att få vara med om.

Ulf Ereskog möttes av stor respekt. Till det bidrog hans ålder. I byn - där inga vita människor tidigare hade bott - kallades han av alla för mr Ulf.

En annan volontär med lång yrkeserfarenhet är Lena Beckman, 66 år, som var två månader i Senegal. Även hon kände att hon blev respekterad, dels på grund av sin ålder och dels därför att hon var kvinna. Hon var aldrig rädd när hon till exempel rörde sig bland människor på gator och marknader.

Lena jobbade som volontär i en kommunal grundskola. Trots att hon hela sitt liv arbetat som lärare i svenska skolor blev det en helt ny och delvis frustrerande erfarenhet att jobba i Senegal:

- Klasserna var enormt stora med 60 - 80 elever. Det innebar att det jag tänkt göra

med eleverna inte gick att genomföra. Jag fick ta till helt andra metoder. Det allra svåraste var att vänja sig vid att göra allt så långsamt.

Lena hade en förhoppning om att kunna göra en stor insats i skolan. Det blev inte riktigt så, tyckte hon. I gengäld fick hon själv lära sig mycket om den muslimska kulturen genom den familj hon bodde i. Och på ett personligt plan blev resan mycket utvecklande:

- Jag ville ge mig själv en slags "knock-out" och hade hoppats bli en "ny" människa.

Men man reser inte bort från sig själv. Det är också en värdefull insikt som man bara kan få om man reser ut och möter en helt ny verklighet på ett sådant här sätt.

Både Ulf Ereskog och Lena Beckman har skrivit om sina upplevelser i Resdagboken.se. De betonar båda fördelen med att man inte känner sig som turist när man kommer och har en uppgift att utföra. För Lena var det en trygghet att hon hade en arbetsplats att gå till varje morgon. Dessutom lärde hon känna andra volontärerna som hon gjorde utflykter med inom landet.

Även om det var tufft är båda sugna på att resa ut igen. Ulf har redan kontaktat Sida för att se om det finns någon möjlighet i något annat sammanhang:

- Att åka ut och pröva på i tre månader var perfekt för min del. Jag skulle absolut

rekommendera många fler - särskilt äldre - att göra en liknande resa!

Eva Kaijser

Fakta om Volontärresor

Verksamhet: Företaget förmedlar volontärplatser till 16 länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Populärast är Ghana, Thailand och Indien med volontärprojekt i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika har på senare tid lockat många volontärer.

Restid: Vanligast är att vara borta två månader. Under 2008 for 500 personer ut på volontärprojekt, av dessa var ca 100 över 30 år.

Pris: Två månader kostar ca 15000 kr (oavsett destination) inklusive mat, boende, språklig orientering, introduktionskurs och lokala transporter. Kostnad för flygresa tillkommer.

Om företaget: Grundades av Emma Höjer, Stefan Sterve och Maria Olsson 2005. Har idag fyra anställda i Sverige och lokala samarbetsorganisationer i respektive projektland. Läs mer på www.volontarresor.se

För kontakt och mer info:

Stefan Sterve 08 - 23 93 00 eller 070 - 573 4786

stefan@volontarresor.se