Volvo Aero

Volvo Aero Connecticut har snabbt tagit en stor del marknaden för fan cases

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 09:19 CEST

På bara fem år har Volvo Aeros amerikanska dotterbolag i Newington utanför Hartford gått från ingenting till att ha etablerat sig som en av marknadens stora aktörer när det gäller fläkthus till stora flygmotorer.

”Vi har tecknat ett antal viktiga avtal de senaste åren, som har lett till att vi nu har nått en ’kritisk massa’ på det här marknadssegmentet. Vi fortsätter hela tiden att försöka utöka vår produktportfölj”, förklarar Joakim Andersson, vd på Volvo Aero Connecticut (VACT).

Det senaste tillskottet till Volvo Aero Connecticuts fläkthus-affär är till motorn GP7000 som sitter i Airbus stora A380-plan. Därmed har Volvo Aero täckt bägge motorvarianterna för A380; sedan tidigare gör man fläkthus till Trent 900.

På samma sätt har man lyckats få avtal om fan case-tillverkning för bägge motoralternativen som erbjuds till det nya Boeings 787, The Dreamline; Rolls-Royce Trent 1000 och GEnx 1B. Dessutom har företaget fått avtal om att tillverka fläkthus för GEnx 2B för Boeings nya 787-8. Bland de många motoryperna kan också nämnas GE90 för Boeing 777 och V2500 för Airbus familj av plan med en enda mittgång (single-aisle).

”Vi är både glada och stolta över att vi fått avtal med alla de stora tillverkarna om fan cases till samliga nya motorer. Det är precis det vi har jobbat för i våra expansionsplaner”, förklarar Joakim Andersson.

VACT söker aktivt efter ännu fler möjligheter att utöka sina affärer. Det lär bli fler avtal framöver.

VACTs expansion har varit snabb; från 26 anställda 2005 till det fyrdubbla i fjol. Till 2015 väntas antalet ha stigit till 135. Försäljningsutvecklingen går ännu snabbare. Till stor del på grund av inbrytningen på fan case-marknaden.

Enligt Joakim Andersson är det mycket viktigt för VACTs tillväxt att företaget kan arbeta i nära samarbete med andra företag och underleverantörer i samma bransch i regionen.

”Vi är lyckligt lottade som har ett stort nätverk med lokala leverantörer. Detta var också en gång i tiden skälet till att Volvo Aero etablerade sig i Connecticut”.

Det lokala klustret inom aerospace går under namnet Aerospace Components Manufacturers (ACM) http://www.aerospacecomponents.org/.  Organisationen startade 1999 och har för närvarande över 68 medlemmar, som alla finns i regionen runt VACT i Newington.

”Det är en utmärkt affärsmodell, som gör det möjligt för oss att förlita oss på andra företags kärnkompetenser, som kompletterar våra förmågor och det vi kan göra. Jag tror att den här sortens samarbete är framtiden, men det kräver att man behärskar hela tillverkningskedjan; supply chain management”, säger Joakim Andersson.

19 juni 2011

För mer information, kontakta Joakim Andersson, vd Volvo Aero Connecticut, telefon +1 860 436 3328. (Notera tidsskillnaden!)

Fakta:
Fan case, fläkthuset, är den största delen av en flygmotor, ”kåpan” som omsluter hela motorn. Den görs oftast i titan eller aluminium.

I samband med att flygmässan i Paris öppnar kommer Volvo Aero att visa upp ett exempel från sin fan case-tillverkning: ett fan case från GEnx-motorn till 787, The Dreamliner, närmare tre meter i diameter. Den finns i Volvo Aeros monter i hall 2AC.