Volvokoncernen

Volvo Aero tecknar avtal med Skyways Express värt minst 100 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2003 10:09 CEST

Volvo Aero och Skyways Express har tecknat ett avtal som innebär att Volvo Aero blir exklusiv leverantör av motorunderhåll samt apparatunderhåll för Skyways PW125-motorer. Avtalet beräknas vara värt minst 100 miljoner kronor för Volvo Aero.

Avtalet är ett flygtimprisavtal där Volvo Aero tar helhetsansvar för kundens flotta av Fokker 50-plan. Volvo Aero kommer att jobba med såväl motorer, PW125, som med tillhörande stödutrustning. Avtalet gäller till och med 2005 och förlängs därefter automatiskt med ett år i taget. Volvo Aero kommer inom ramen för avtalet att avlasta Skyways med tekniska stödfunktioner och jobba med Skyways underhållsplanering. Vidare innebär avtalet också att Volvo Aero Services vid behov kommer att ställa upp med reservmotorer.

"Avtalet har vunnits i tuff konkurrens med flera verkstäder i Europa och USA och vi är väldigt glada för att det är i hamn," kommenterar Göran Nordén, marknads- och försäljningschef på Volvo Aeros affärsområde Engine Services.

Skyways Express är idag världens största Fokker 50-operatör och dess flotta kommer inom en snar framtid att omfatta 19 stycken Fokker 50- plan. PW125-motorerna kommer att underhållas av Engine Services i Trollhättan. Avtalet ligger inom ramen för Volvo Aeros planerade årsvolym och leder därför inte till några nyanställningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta Olof Pettersson 0705-10 55 50, Volvo Aeros affärsenhetschef för PW125, eller Pär Carlsson, teknisk chef på Skyways, 0733-85 86 00.

Bild på Fokker 50 finns att hämta på Skyways hemsida