Electroengine

Volvo C70 som elbil – 35 mil på en laddning

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 08:34 CET

Under Elbilsseminariet i Helsingborg den 11 november kommer en bil som tar utvecklingen av elbilar till en helt ny nivå att visas upp för första gången.

True Electric C70 är namnet på ett projekt där Electroengine in Sweden AB, med säte i Uppsala, med stöd från tre samarbetspartners förvandlat en Volvo C70 till en ren elbil med modellbeteckningen C70-TE4WDD.

Det mest enastående med bilen som gör 0-100 km/h under 6 sekunder, med en toppfart på över 200 km/h, är att körsträckan är upp till hela 35 mil på en laddning. Utan att göra avkall på vare sig säkerhet eller komfort.

– Efter ett antal lyckade samarbeten tidigare under året där vi har demonstrerat vår elektriska drivlina, vårt kunnande och vår kapacitet när det gäller att förverkliga spetslösningar inom elfordonsteknik, tyckte vi att det var dags att demonstrera vad vår True Electric-teknik i hela sin omfattning kan åstadkomma i en större prestandabil. Med benägen support från Öresundskraft, Lunds Energi och Energihuset har vi fått möjligheter att låta förvandla en Volvo C70 till en ren elbil med absolut högsta tekniska egenskaper. Det har varit möjligt genom att använda vår senaste batteri- och batteriövervakningsteknik, tillsammans med världens lättaste och mest energitäta elmotorer och kraftelektronik, säger Björn Karlström, Electroengine.

Prestandan möjliggörs med motoreffekt över 400 hk med motorerna direktkopplade till alla fyra hjulen och ett levererat moment på 650Nm per hjul, fortsätter Karlström.

– Förutom att använda bilen som en teknikdemonstration kommer vi att använda den för att testa nya "genombrott" då vi arbetar med att vidareutveckla både motordrifter och batterier under de närmaste åren. Vi ser även fram mot vintern då vi kommer att testa kortare bromssträckor, ökad framkomlighet och bättre köregenskaper tack vare vår 4WDD och avancerade torque vectoring-teknik, förklarar Thomas Bergfjord, Electroengine.

­

– Energihuset utgör ett viktigt led i att profilera Uppsala som en aktiv region inom energiområdet, och är tänkt att utgöra en naturlig knutpunkt som väver samman allmänheten, kommunen, näringslivet och Uppsalas båda universitet. I det här projektet visar Electroengine vilken hög nivå deras teknik håller och att Uppsala är en spännande region när det gäller energiteknik. Med Electroengines teknik blir elbilen en modern högprestandabil, berättar David Börjesson, Energihuset Uppsala.

– Öresundskraft anser att bilindustrin agerar för långsamt i utvecklingen av nya elbilsmodeller. Därför har företaget, genom sin elbilssatsning Elektra, valt att sponsra det här projektet med syftet att ta fram en andra generationens elbil med nya effektiva motorer och längre räckvidd. De nationella målen om en fossilfri fordonspark år 2030 kommer aldrig att kunna uppfyllas om inte utvecklingen av elmotorer och batterier påskyndas, enligt Per Lundgren, Öresundskraft.

– Lunds Energi vill med sitt engagemang i projektet stödja och möjliggöra teknikutveckling för övergång till elfordon i större skala och samtidigt ta en aktiv roll för att påskynda framtagandet av säkra och ändamålsenliga elbilar. Projektet ger värdefulla kunskaper om elbilar och batteriteknik, som bidrar till att Lunds Energi kan bygga en effektiv infrastruktur för laddning av elbilar, säger Göran Strandberg, Lunds Energi.

Kontaktuppgifter:

Electroengine • Björn Karlström • +46 18 68 28 16 • bjorn.karlstrom@electroengine.com

Energihuset Uppsala • David Börjesson • +46 70 2504 607 • david.borjesson@energihusetuppsala.se

Öresundskraft • Per Lundgren • +46 70 4183 214 • per.lundgren@oresundskraft.se

Lunds Energi • Göran Strandberg • +46 70 5903 648 • goran.strandberg@lundsenergikoncernen.se

www.electroengine.com