Volvokoncernen

Volvo Construction Equipment får order från Irak

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 15:37 CEST

Volvo Construction Equipment har tecknat avtal med amerikanska staten om leverans av mer än 200 anläggningsmaskiner till den irakiska staten för att användas vid återuppbyggnaden av Irak. Kontraktet är värt omkring 30 MUSD, motsvarande drygt 220 MSEK.

Leveranserna till Irak ska genomföras under två år och omfattar 120 Volvo L120E hjullastare, 28 Volvo EW180B hjulgrävmaskiner, 50 Volvo G710B väghyvlar och 10 Volvo BL70 grävlastare. Tillverkning och montering av maskinerna kommer att ske i Volvo CE:s fabriker i Sverige, Kanada, Tyskland, Polen och USA. Den första leveransen av 60 hjullastare, 3 hjulgrävmaskiner, 22 väghyvlar och 2 grävlastare kommer att ske i november 2004. Anläggningsmaskinerna kommer att ägas och kontrolleras av irakiska ministerier.

“De primära skälen för att man valde Volvos produkter var att maskinerna är av högsta klass och med utmärkta prestanda, maskiner som kan arbeta mycket effektivt under ytterst tuffa förhållanden,” säger James Peesker, ansvarig för försäljning till statliga verk hos Volvo Construction Equipment North America. ”Vi klarar också de mycket viktiga och stränga kraven när det gäller leveranstider.”

Volvo CE har varit verksamt i Irak under många år och har utvecklat goda affärsrelationer med lokala och regionala myndigheter. Endast företag inom World Trade Organization, eller i de länder som ingår i koalitionsstyrkorna i Irak, kunde lämna anbud för dessa kontrakt. Ordern togs i hård konkurrens med flera av världens stora internationella tillverkare av anläggningsmaskiner.

2004-10-04
För ytterligare information, vänligen kontakta: Klas Magnusson +32 2 482 5065

Volvo Construction Equipment är en av världens största tillverkare av anläggningsmaskiner. Produktutbudet består bla av hjullastare, grävmaskiner, ramstyrda dumprar och väghyvlar. Volvo Construction Equipment erbjuder även lösningar för finansiering och leasing samt service. Volvo Construction Equipment ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster.