Volvokoncernen

Volvo får rekordstor lastbilsorder i Indien

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 13:21 CEST

Volvo Lastvagnar i Indien har tagit hem en order på 125 lastbilar. Beställningen är den största sedan bolaget etablerade sig i landet.

Det är företaget Vijay Leasing Company i Hyderabad i Indien som köper 125 Volvolastbilar av FM-modell. Lastbilarna kommer att levereras under sommaren 2009 och ska användas i kol- och stålgruvor i södra Indien. Vijay Leasing Company äger sedan tidigare 108 Volvolastbilar.

Under Volvo Lastvagnars drygt tioåriga historia i Indien är det här den hittills största beställningen och ordern är en milstolpe, enligt Pär Östberg, medlem av Volvos koncernledning och ansvarig för koncernens asiatiska lastbilsverksamhet. Totalt rullar 5 500 Volvolastbilar i Indien, som är världens fjärde största lastbilsmarknad.

"I Indien placerar sig Volvo Lastvagnar i premiumsegmentet, och har etablerat sig som ledande tillverkare inom säkerhet och miljöansvar", säger Pär Östberg. "Vi har en stark kundbas, mycket goda kundrelationer och de bästa lösningarna för eftermarknaden."

Pär Östberg är försiktigt optimistisk om den indiska lastbilsmarknaden och ser beställningen som ett tecken på att fordonsmarknaden i Indien kan vara på väg att vända uppåt.

"Vi ser vissa positiva tecken på återhämtning när det gäller lätta lastbilar och bussar. När det gäller tunga lastbilar går marknaden fortfarande nedåt, men nedgången har bromsat in", säger han.

Försäljningen görs genom VE Commercial Vehicles, som sedan 2008 är ett samriskbolag mellan Volvo och indiska Eicher Motors. VE Commercial Vehicles består av Eicher Motors lastbilar och bussar, samt Volvokoncernens lastbilsförsäljning och servicenätverk för lastbilar och bussar.

2009-07-03

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta
Mårten Wikforss, presskontakt, AB Volvo, tel +46 (0)31-66 11 27

Videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter finns på http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 100 000 anställda, produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 180 marknader. Volvo omsatte år 2008 omkring 300 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm. För mer information besök www.volvokoncernen.se eller www.volvogroup.mobi om du använder din mobiltelefon.

Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappers¬marknaden. Informationen lämnades till media för offentliggörande 20090703 kl 12.00.