Volvokoncernen

Volvo investerar i motorfabrik i USA

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2003 09:34 CEST

AB Volvo har beslutat att förlägga all montering av tunga dieselmotorer för den nordamerikanska marknaden till bolagets fabrik i Hagerstown, USA. Ett fyraårigt investeringsprogram innebär att fabriken i Hagerstown blir Volvo Powertrains "Centre of Excellence" för Nordamerika och kommer att kunna leverera nästa generations dieselmotorer för Volvokoncernens två nordamerikanska lastvagnsmärken, Volvo och Mack.

Volvokoncernen är världens största tillverkare av tunga dieselmotorer. Med investeringen i Hagerstown kommer Volvo nu för första gången att kunna montera sina tunga dieselmotorer för både Mack och Volvo på plats i Nordamerika.

"Beslutet innebär ett viktigt åtagande på den nordamerikanska marknaden," säger Volvochefen Leif Johansson i en kommentar. "Med våra globala resurser och vårt stora kunnande på dieselmotorområdet i ryggen, kommer Hagerstown att bli ett kunskapmässigt centrum för den nordamerikanska marknaden. Investeringen innebär att våra nordamerikanska kunder kan fortsätta att få marknadsledande motorer både när det gäller prestanda och kvalitet."

Motorfabriken i Hagerstown, Maryland, ligger drygt tio mil norr om Washington, DC, och har producerat motorer för Mack sedan 1961. Fabriken levererade nyligen sin miljonte motor. De Volvo-motorer som idag finns i Volvos lastbilar på den nordamerikanska marknaden tillverkas i Volvo Powertrains motorfabrik i Skövde.

"Vi är väldigt nöjda med det här beslutet som fattats efter omfattande analyser av hur vi bäst skall kunna försörja den nordamerikanska marknaden med första klassens motorer," säger Denis Leblond, senior vice president för Volvo Powertrains Nordamerikanska division.

2003-10-09

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mårten Wikforss, AB Volvo, 031-66 11 27
Jörgen Gustafsson, Volvo Powertrain, 031-322 28 49