Volvokoncernen

Volvo IT inleder samarbete med IBS

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 08:46 CEST

Volvo IT och affärssystem-leverantören IBS tecknar ett avtal som gör det möjligt för IBS kunder att låta Volvo IT ansvara för driften av affärssystemen.

Samarbetet innebär att drifttjänster från Volvo IT inkluderas i IBS helhetslösning som består av programvara, konsulttjänster, infrastruktur, drift, underhåll och finansiering.

"Detta ger fördelar för alla parter. IBS kan leverera en komplett lösning till sina kunder samtidigt som vi ökar volymerna i vår datacentral, vilket gör IT-driften ännu mer kostnadseffektiv för alla våra kunder", säger Olle Högblom, marknadschef på Volvo IT.

"Med Volvo IT som partner kan IBS erbjuda en unik global, såväl som lokal, leverans av drift och flexibla kapacitetstjänster till marknaden", säger P-A Freiholtz, Vice President IBS Nordics.

Volvo IT har en av Nordens största anläggningar för IT-drift som är placerad i Göteborg och bemannad dygnet runt, året om. Driftorganisationen är global och kunderna finns över hela världen.

2008-09-03

Christer Brasta, informationschef, Volvo IT
Tel 031-3220721, 0739-020721, christer.brasta@volvo.com
Camilla Moore, Informationschef, IBS AB
Tel 08-627 2552, 070-555 12 39, camilla.moore@ibs.net

Volvo Information Technology AB ingår i Volvokoncernen och är ett helägt dotterbolag till AB Volvo. Volvo IT levererar industriella IT-lösningar, telematiktjänster och konsulttjänster. Bland kunderna finns både Volvokoncernen, Fordägda Volvo Personvagnar och företag i andra branscher. År 2007 omsatte Volvo IT:s globala verksamhet 7,5 miljarder kronor och sysselsatte totalt cirka 5000 anställda och 1900 inhyrda konsulter i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Australien, Afrika och Asien.