Volvokoncernen

Volvo Lastvagnar får stororder i Etiopien

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 14:01 CET

Volvo Lastvagnar har tecknat ett avtal om leverans av lastbilar till Derba Cement i Etiopien. Kunden har för avsikt att köpa cirka 1000 lastbilar och en order är nu lagd på 550 lastbilar som ska levereras under 2010.

”Det här är en stor affär som förutom leverans av bilar också handlar om att bistå med transportkompetensutveckling och uppbyggnad av serviceorganisation och reservdelsförsörjning, säger Stefan Tilk chef för area North Africa & Middle East.

Cement är en bristvara i Etiopien idag och Derba Cement bygger för närvarande ut sin produktionskapacitet i landet med en ny anläggning som ska stå klar i slutet av 2010.

2010-01-15

För ytterligare information, kontakta:
Jenny Björsne, Corporate Communications, tel +46 31 66 45 23, e-mail jenny.bjorsne@volvo.com

För videomaterial av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Volvo Lastvagnar tillhandahåller kompletta transportlösningar för professionella och affärsfokuserade kunder. Företaget erbjuder ett komplett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar med ett starkt globalt nätverk av 3 000 serviceställen i mer än 140 länder. Under 2008 sålde Volvo Lastvagnar mer än 106 000 lastbilar över hela världen. Volvo Lastvagnar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Besök www.volvotrucks.se för mer information.